nederland

Media vragen Dekker oneerlijke concurrentie NOS aan te pakken

Door Elif Isitman - 11 juni 2015

De Nederlandse media ergeren zich aan de miljoenen aan belastinggeld die in de digitale nieuwssites van de NOS gepompt worden. Hoofdredacteuren en directieleden roepen staatssecretaris Sander Dekker (Media) op om concurrentievervalsing door de publieke omroep aan te pakken.

In een brandbrief aan Dekker hekelen 53 hoofdredacteuren en directieleden, onder wie Arendo Joustra van Elsevier en hoofdredacteuren en directieleden van NRC, De Persgroep en De Telegraaf de enorme NPO-investeringen in apps en andere digitale initiatieven van de NOS.

Toegevoegde waarde

De NOS is inmiddels bijna marktleider geworden op het gebied van online nieuws, zonder zich echt in aanbod te onderscheiden van private nieuwsorganisaties. Er bestaat dan ook geen legitimatie voor het met belastinggeld financieren van het digitaal nieuwsaanbod van de NOS.

De mediabedrijven stellen daarnaast dat de monopolie van de NOS de pluriformiteit van de journalistiek bedreigt, een onderwerp dat al vaker naar voren is gebracht. Dekker beloofde ook al vaker meer concurrentie in het medialandschap. Een publiek medium moet activiteiten bedrijven die toegevoegde en onderscheidende publieke waarde hebben, vinden de hoofdredacteuren.

Volgens de mediabedrijven is met de steun aan de NPO sprake van concurrentievervalsing en komt het onafhankelijke media-aanbod onder druk te staan. Zij roepen Dekker op de Autoriteit Consument en Markt (ACM) te laten toetsen of inderdaad sprake is van oneerlijke concurrentie en marktverstoring, zodat kan worden ingegrepen.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.