nederland

Boeing Transavia had extra brandstof meegenomen

Door Servaas van der Laan - 29 juli 2015

De Boeing 737-800 van Transavia die zaterdag een noodlanding moest maken op Schiphol, had uit voorzorg al extra brandstof meegenomen. Door de moeilijke weersomstandigheden kwamen de limieten hoe dan ook toch in zicht.

Dat zegt een woordvoerder van Transavia tegen elsevier.nl.

Extra reserva

‘Bij vertrek wordt altijd gekeken of de hoeveelheid brandstof voldoende is voor de vlucht. Dit toestel had naast de normale hoeveelheid ook een extra reserve meegenomen,’ zegt de Transavia-woordvoerder.

Toch moest het toestel op Schiphol een noodlanding maken, omdat de bodem in zicht raakte. Dit kwam volgens Transavia door de ‘extreme omstandigheden’. Het toestel moest vanwege weersomstandigheden zowel een doorstart maken op Rotterdam Airport als op Schiphol.

Voorspellingen waren goed

De vraag is of de gezagvoerder van deze Boeing niet beter nog even de hevige wind af had moeten wachten in Spanje. Maar volgens Transavia gaf de weersvoorspelling aan dat de wind op Rotterdam Airport ‘binnen de limieten’ zou zijn op het moment van landen. Dit bleek niet het geval, waardoor de Boeing een doorstart moest maken en aanvankelijk wilde uitwijken naar Eindhoven Airport.

Hier werd het toestel geweigerd, vomdat er hier volgens Transavia nog geen sprake was van een noodsituatie. Vervolgens probeerde de bemanning te landen op Schiphol, maar ook hier moest een doorstart worden gemaakt vanwege de hevige zijwind. 

Problemen aan flaps

Bij die landing raakten de flaps van het toestel ‘beïnvloed’ waardoor het niet meer mogelijk was om deze te gebruiken bij de landing. Aangezien toen ook de brandstof opraakte, had de gezagvoerder geen andere keuze dan het toestel onder hogere snelheid dan gebruikelijk en met hevige zijwind aan de grond te zetten.

Tijdens de landing was er sprake van paniek onder de passagiers, blijkt uit een filmpje op de site van de NOS. Uit gesprekken met de verkeersleiding bleek dat ook de piloot de situatie tamelijk ‘beangstigend’ vond.

Transavia is zelf een intern onderzoek gestart naar het incident. Het voorval is ook gemeld aan de Onderzoeksraad voor Veiligheid die later zal beslissen of het incident onderzocht zal worden.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.