nederland

Het nieuwe RTL Z moet ‘laagdrempelige verdieping’ bieden

Door Gerry van der List - 28 augustus 2015

Presentator Paul van Liempt: ‘Ik heb een raar hoofd.’ Chantal Janzen: ‘Dat valt best mee, hoor.’

Hij voelde zich zichtbaar ongemakkelijk. Toen Paul van Liempt vorige week bij de glitterachtige perspresentatie van RTL in Hilversum aan het volk werd gepresenteerd, moest hij, terwijl het orkestje It’s Not Unusual van Tom Jones speelde, een trap afhuppelen om vervolgens met gastvrouw Chantal Janzen een dansje te maken.

De vriendelijke vijftiger met VPRO-uitstraling, die een ochtendprogramma had op de radiozender BNR, viel tussen de RTL-toppers in Studio 21 in het Mediapark nogal uit de toon.

Maar Van Liempt mag iets doen waarvan menige BN’er slechts kan dromen: vanaf volgende week presenteert hij op tv elke werkdag om 21.30 uur een eigen talkshow van een uur lang. Van Liempt Live vormt een prominent onderdeel van de programmering van de zender RTL Z, die maandag 7 september begint.

Inspireren

Het lanceren van een nieuwe zender is gedurfd in een vol medialandschap. Het is gebaseerd op de bevinding dat RTL een bepaalde groep te weinig bedient. Uitgever Joris van Lierop (42) gebruikt er een vakterm voor: AB1.

Dit staat voor de welvarende, hogeropgeleide Nederlanders tussen 20 en 49 jaar die voor adverteerders heel interessant zijn. ‘Het gaat om mensen die ondernemend in het leven staan. Wij hopen ze met onze programma’s te inspireren, op ideeën te brengen.’

Met documentaires en allerlei soorten informatieve programma’s moet RTL Z de kijker wijzer maken, zegt zenderdirecteur Marco Louwerens (48).

‘De wereld staat op z’n kop. Banken verkeren in crisis, terwijl start-ups met innovaties komen. Het is goed om inzicht te verschaffen in al die spannende ontwikkelingen. We willen verdieping bieden op een laagdrempelige manier.’
Nu maakt RTL Z nog deel uit van RTL 7 en brengt het overdag vooral financieel-economisch nieuws met veel beursberichten. De nieuwe zender wordt breder.

‘We moeten af van de associatie met de beursgong,’ zegt Louwerens. ‘We hebben qua beeldvorming nog wel wat zendingswerk te verrichten. Onze leus is business not as usual. Waar de “Z” voor staat? Voor “zakelijk”. Maar inderdaad weten niet heel veel mensen dat.’

Kijkcijfers

RTL Z vertoont verwantschap met radiozender BNR, erkent Van Lierop. ‘Maar zeker op televisie moet je blijven prikkelen. De kijker is anders dan de radioluisteraar een zappende figuur die snel verveeld raakt.’

De uitgever wil nog graag benadrukken dat RTL Z meer is dan een tv-zender. De ondernemende mens wordt ook via website, app, sociale media en events als de RTL Z Masterclasses bediend. Zo moet een netwerk ontstaan waarmee nieuwsgierige, ambitieuze (en koopkrachtige) mannen en vrouwen zich verbonden voelen.

Het in de markt zetten van een sterk merk is nu de belangrijkste doelstelling. Hoge kijkcijfers worden vooralsnog niet verwacht. Het bereiken van 1 procent van de ‘AB1-doelgroep’ stemt al tot tevredenheid.

Dat moet een opluchting zijn voor Paul van Liempt, die zich lang heeft afgevraagd of hij de beschutte radiostudio wel moest verlaten. ‘Ik heb een raar hoofd,’ zei hij vorige week in Studio 21. Waarna Chantal Janzen lief opmerkte: ‘Dat valt best mee, hoor.’

Elsevier nummer 36, 5 september 2015

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.