nederland

Met deze strategie wil Defensie draagvlak niet laten eroderen

Door Carla Joosten - 27 augustus 2015

Carla Joosten is politiek redacteur en ziet dat Defensie een nieuwe strategie ontwikkelt om het draagvlak niet verder te laten eroderen.

Eens was het leger deel van het dagelijks leven. Er was altijd wel een neef, broer of zoon die in dienst moest. Sinds de dienstplicht is opgeheven, is defensie een abstract begrip geworden. Iets uit de Grondwet, waarin staat dat de krijgsmacht het land moet verdedigen en de internationale rechtsorde moet handhaven.

Een probleem: als niemand zich meer in het leger herkent, verdwijnt het draagvlak. En draagvlak, zo vindt Commandant der Strijdkrachten generaal Tom Middendorp (54), is cruciaal. Middendorp: ‘Voor de militairen die ver weg hun leven wagen en voor de burger die moet beseffen dat veiligheid ons niet komt aanwaaien.’

Draagvlak is ook nodig om te zorgen dat de samenleving weer wil investeren in het leger. En dus wordt aan het Plein in Den Haag gewerkt aan de ‘corporate story‘, het verhaal dat de hele organisatie uitdraagt naar het publiek. Er komt een boek en militairen treden op met hun eigen verhaal.

Persoonlijke ervaringen

‘Vroeger waren een paar mensen het gezicht naar buiten. Zo werkt het niet meer. Je moet persoonlijke ervaringen vertellen. Het gaat om aansprekende verhalen, niet om droge feiten,’ zegt Annelies Breedveld (41) van de dienst communicatie van Defensie, en schrijver van de in 2011 door generaal Peter van Uhm gehouden Tedx-speech: een YouTube-hit waarin Van Uhm met een automatisch wapen in de hand uitlegt waarom hij onder de wapenen ging.

‘In elke militair zit een Tedx-verhaal,’ zegt Breedveld. Over het onklaar maken van bommen, vechten met de Taliban en op een rampplek ophalen van stoffelijke resten van landgenoten. Elke zaterdag is zo’n verhaal te horen in het Nationaal Militair Museum in Soest. Militairen spreken ook op aanvraag.

Storytelling heet dat in communicatiejargon. Nota’s blijven niet hangen, verhalen wel. Dus komt Defensie naar u toe.

Elsevier nummer 35, 29 augustus 2015

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.