nederland

Trajectcontrole A2 melkkoe: 48 miljoen euro boetes

Door Shari Deira - 19 augustus 2015

De trajectcontrole op de A2 levert de schatkist veel op: 48 miljoen euro. Het gaat om de trajectcontrole bij de punten Vinkeveen, Baambrugge en Breukelen. Daar werd vorig jaar 31 procent van alle snelheidsboetes geïncasseerd.

Het traject Utrecht-Amsterdam is drie jaar na invoering van de nieuwe controle nog steeds de melkkoe van de overheid, schrijft de Volkskrant woensdag op basis van cijfers van het Centraal Justitieel Incassobureau.

Dit zijn de belangrijkste cijfers over de trajectcontrole op de A2 in 2014:

  • Het traject was goed voor 48 miljoen euro snelheidsboetes
  • Dat is 31 procent van alle boetes die vorig jaar zijn geïncasseerd
  • 989.000 automobilisten kregen een bon voor te hard rijden op het traject
  • Gemiddeld krijgt 1 automobilist per minuut een boete bij controlepunt Vinkeveen (515.000 in totaal)

Klachten

Het ministerie van Veiligheid en Justitie verwachtte in 2012 dat automobilisten beter zouden opletten als de trajectcontrole langere tijd operationeel is, maar niets blijkt minder waar. De ANWB krijgt nog vaak klachten over het traject, schrijft de krant.

Er is bijvoorbeeld verwarring over de weg tussen Maarssen en Vinkeveen. Daar is het na 19.00 uur toegestaan om harder dan 130 kilometer per uur te rijden. Even later mogen automobilisten maar 100 rijden. Dat heeft te maken met milieunormen en geluidsoverlast.

‘Maar de brede vijfbaansweg van de A2 nodigt uit tot harder rijden,’ zegt Ad Vonk van de ANWB. ‘Bovendien mag je op de meeste stukken ’s avonds wel harder rijden. De vraag is of de mensen die bij Vinkeveen een boete krijgen, willens en wetens de toegestane snelheid overschreden. Wij denken dat dit niet het geval is.’

Het Openbaar Ministerie en Rijkswaterstaat vinden dat de situatie op de A2 wel helder is. Op elke kilometer staan hectometerbordjes met snelheidsaanduiding en er zijn waarschuwingsborden geplaatst.

Boetesysteem

Minister Ard van der Steur (VVD, Veiligheid en Justitie) kondigde in mei aan onderzoek te doen naar het boetesysteem. Hij zegt de gedachte achter een progressief boetesysteem, waarbij boetes voor lichte overtredingen omlaaggaan en bij meer overtredingen omhoog, wel te begrijpen.

Het onderzoek van Van der Steur richt zich niet alleen op het verkeer. Zo vindt de minister bijvoorbeeld dat gevaarlijke gedragingen juist zwaarder zouden moeten worden bestraft.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.