nederland

Zo lieten media zich door Holleeder gebruiken in PR-campagne

Door Servaas van der Laan - 25 augustus 2015

Verschillende media hebben zich door Willem Holleeder laten gebruiken in een persoonlijke pr-campagne van de crimineel. De column in de Nieuwe Revu en de uitzending van College Tour waren onderdeel van een media-strategie.

Dat blijkt uit de nieuwe aflevering van Argos-TV Medialogica die dinsdagavond wordt uitgezonden.

Strategie

Holleeder stond jaren bekend als een onverschrokken ontvoerder en afperser, maar duikt in 2012 plotseling op in sommige media die de crimineel met open armen ontvangen.

Advocaat Wout Morra zegt in de uitzending dat dit het gevolg was van een strategie van Holleeder om zijn imago op te krikken. Hij regelde een interview in Panorama, zocht contact met misdaadjournalisten Peter R. de Vries en Auke Kok, kreeg een column in de Nieuwe Revu en werd door studenten ondervraagd in College Tour.

‘Holleeder zag dat programma als een platform met intellectuele kijkers. Hij zag dat als een kans om een ander publiek te bereiken’, zegt Morra.

Dat Holleeder in College Tour was uitgenodigd, zorgde toen al voor diverse reacties. Misdaadjournalist John van den Heuvel stuurde direct een sms naar de eindredactrice van het programma met de vraag of ze gek waren geworden.

Verheerlijking

Volgens NRC Handelsblad heeft Holleeder ook nog weten te bedingen dat er geen fragmenten van College Tour ‘buiten de context’ in andere programma’s werden getoond. Elsevier-verslaggever Gerlof Leistra noemt het ‘bizar dat de omroep Holleeder de regie in handen gaf’.

Oud politiewoordvoerder Klaas Wilting zei in Pauw en Witteman dat hij het een groot probleem vond dat ‘het langzamerhand bijna een verheerlijking lijkt’ wat er met Holleeder gebeurde. Toenmalige minister van Buitenlandse Zaken Frans Timmermans (PvdA) zei wel begrip voor de College Tour-uitzending te hebben en zag het publiek belang. Ook de Nieuwe Revu noemde het ‘journalistiek belang’ als doorslaggevende factor voor de columns. Misdaadverslaggever Jens Olde Kalter zei dat Holleeder al in zijn kindertijd was uitgegroeid tot ‘een soort cultheld’. Deze houding van journalisten verklaart wellicht het gemak waarmee media zich voor Holleeders karretje lieten spannen.

Parlementair verslaggever

Overigens werden niet alle plannetjes van Holleeder werkelijkheid. Zo wilde hij volgens PowNed-directeur Dominique Weesie parlementair verslaggever in Den Haag namens PowNed worden.

Samen met Rutger Castricum wilde hij politici in Den Haag aan de tand gaan voelen. Castricum voelde echter weinig voor dat plan en wees Holleeder af.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.