nederland

‘Sharon Dijksma volgt Mansveld op als staatssecretaris’

Door Thomas Borst - 28 oktober 2015

Sharon Dijksma wordt de opvolger van Wilma Mansveld als staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, die eerder vandaag het veld ruimde na een kritisch rapport over hogesnelheidstrein Fyra.

Dat meldt RTL Nieuws. Dijksma was tot nu toe staatssecretaris van Economische Zaken. Het is nog niet bekend wie haar gaat opvolgen.

Staatssecretaris Wilma Mansveld (PvdA) van Infrastructuur trad af na de hardnekkige kritiek op haar handelen rondom de hogesnelheidstrein Fyra. Mansveld lag al langer onder vuur in de Kamer. Woensdag presenteerde de parlementaire enquêtecommissie de uitkomsten van een onderzoeksrapport over hogesnelheidstrein Fyra. Commissievoorzitter Madeleine van Toorenburg (CDA) schrijft in het rapport dat persoonlijke en financiële belangen boven de reiziger zijn geplaatst.

Er was al langer kritiek vanuit de Kamer op de PvdA’er. Na de uitkomsten van het rapport ging ze in overleg met PvdA-leider Diederik Samsom en minister Lodewijk Asscher (ook PvdA) van Sociale Zaken. Na dat overleg heeft Mansveld geconcludeerd dat haar positie niet langer houdbaar is.

Foutieve informatie

De in Italië geproduceerde Fyra was eigenlijk al vanaf de eerste dag een probleemgeval. Mansveld is daar niet altijd even open en eerlijk over geweest ten opzichte van de Tweede Kamer en verstrekte drie keer foutieve informatie.

De eerste keer was vlak na de introductie van het voertuig in december 2012, toen er sprake was van uitval en vertraging. De staatssecretaris sprak toen van onverwachte problemen, terwijl het ministerie van Infrastructuur en Milieu al twee weken over een rapport beschikte waarin de problemen werden voorspeld.

Een maand later ging ze opnieuw de mist in toen ze in een brief aan de Kamer achterwege liet dat er ‘buitenproportionele inspanningen’ nodig waren om de problemen van de hogesnelheidstrein te verhelpen. Volgens Mansveld liep alles volgens schema.

De onderzoekscommissie schrijft in het rapport dat ze in juni 2013 de derde fout maakte door de Kamer onjuist en onvolledig te informeren over een benodigde vergunning van de Inspectie Leefomgeving en Transport.

Kosten

De Fyra moest voor versneld vervoer tussen Amsterdam en Brussel zorgen, maar voldeed daar zelden aan en heeft niet langer dan vijf weken gereden. Het hele fiasco kostte in totaal 11 miljard euro.

Mansveld zegt in een toelichting op haar ontslag dat ze haar verantwoordelijkheid neemt na de conclusies uit het rapport van de parlementaire enquêtecommissie. ‘Het is mijn democratische plicht om ook verantwoordelijkheid te nemen voor eventuele fouten van mijn voorgangers.’

De afgetreden staatssecretaris geeft toe dat juiste informatievoorziening aan de Kamer cruciaal is in de politiek. ‘Ik constateer dat de enquêtecommissie van mening is dat dit onvoldoende is gebeurd. Wat ik er ook van vind, dit betekent dat ik dingen niet goed heb gedaan’

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.