nederland

Eigenaar wil dat weekblad Elsevier zijn naam wijzigt

Door Lucas Gasthuis - 03 december 2015

Weekblad Elsevier moet zijn naam veranderen. Dit voornemen heeft de eigenaar van het tijdschrift, RELX Group, voorheen Reed Elsevier, donderdag 3 december aan het personeel meegedeeld.

RELX wil de naam Elsevier exclusief reserveren voor zijn wetenschappelijke uitgeefactiviteiten. De naamsverandering betreft ook de website van het weekblad, de specials, maandblad Elsevier Juist en de events.

Andere uitgever

Donderdag werd ook bekend dat RELX de mogelijkheid onderzoekt om het weekblad en zijn nevenuitgaven voortaan samen met een andere uitgever te exploiteren. Er zijn geen namen genoemd van mogelijke partners.

In dat voorgenomen samenwerkingsverband zal RELX een minderheidsbelang nemen, bijvoorbeeld tot de naamswijziging is gerealiseerd.

Dat RELX het opinieblad wil afstoten, hangt samen met de veranderde strategie van het bedrijf, dat zich steeds meer richt op dataverwerking.

Financial Times
Hoewel het weekblad financieel gezond en winstgevend is, past het als consumententijdschrift niet langer bij het concern. Ook dagblad Financial Times en weekblad The Economist in Groot-Brittannië zijn eerder dit jaar om die reden door hun eigenaren verkocht.

De hoofdredactie van Elsevier noemt het voornemen om het blad af te stoten ‘begrijpelijk’, maar vindt de voorgenomen eis dat de naam moet verdwijnen ‘uiterst pijnlijk’ en ‘nog moeilijk te bevatten’.

‘De eigenaar heeft misschien wel het juridische recht om te eisen dat de naam Elsevier niet langer mag worden gevoerd, maar niet het morele. Toen Elsevier 125 jaar geleden als blad werd opgericht, was van wetenschappelijke uitgaven nog geen sprake.’

Bezwaren
De door de redacteuren gekozen Redactieraad laat weten ‘in voortdurend overleg te zijn met de directie over dit voornemen van RELX’. ‘Duidelijk is dat de Redactieraad grote bezwaren heeft tegen dit voornemen om de naam te wijzigen.’

Uitgeverij Elsevier is in 1880 opgericht en begon in 1891 het maandblad Elsevier om meer bekendheid te geven aan de uitgeverij, die destijds slechts non-fictie en bellettrie uitgaf.

Pas na de oorlog ging de uitgeverij zich ook richten op wetenschappelijke uitgaven. Het eerste decennium werden deze activiteiten gefinancierd met geld dat werd verdiend met het weekblad, dat in 1945 was opgericht en direct zeer succesvol was. Het weekblad was een voortzetting van het maandblad, dat eind 1940 door de Duitse bezetting zijn publicatie had moeten staken.

Fusie

Reed Elsevier ontstond in 1992 uit een fusie tussen de Nederlandse uitgeverij Elsevier en haar Britse collega Reed. Begin dit jaar werd de naam gewijzigd in RELX. De wetenschappelijke uitgeverij bleef gewoon Elsevier heten.

RELX wil met de voorgenomen naamsverandering voorkomen dat verwarring zou kunnen ontstaan en dat activiteiten van het weekblad schade zouden kunnen berokkenen aan de reputatie van de – qua omzet en winst – veel grotere wetenschappelijke uitgeverij.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.