Jelte Wiersma

Snelheidsboetes voor (snor)fietsers? Goed idee

Door Jelte Wiersma - 21 mei 2013

SP-Kamerlid Farshad Bashir wil dat ‘ scooterhufters’ steviger worden aangepakt. Dat is een prima initiatief. Op fietspaden vallen steeds meer doden.

Als de trend doorzet, komen er er over enkele jaren in het verkeer meer fietsers dan automobilisten om het leven, bleek in april uit het jaaroverzicht van het aantal verkeersdoden in 2012 van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Het aantal omgekomen automobilisten en inzittenden (232) daalt snel, het aantal overleden fietsers (200) stijgt zelfs licht.

Laserguns

Dat komt mede door de extreme drukte op fietspaden – zowel in steden als in natuurgebieden en op het platteland. Ook nemen de snelheidsverschillen toe. Brommobielen tuffen fietsers voorbij, die ook worden ingehaald door mensen op elektrische fietsen en snorfietsen. Daarnaast zijn er nog de racefietsers, die met soms meer dan 40 kilometer per uur voorbijrazen.

Kamerlid Bashir wil de ‘scooterhufters’ op de fietspaden steviger aanpakken door met laserguns snelheidscontroles uit te voeren.

Beboeten

Allereerst mogen scooters al niet op de fietspaden. Zij rijden al enige jaren op de weg (maximaal 50 kilometer per uur), juist omdat de snelheidsverschillen op het fietspad te groot werden. Bashir bedoelt waarschijnlijk snorscooters die maximaal 25 kilometer per uur mogen rijden en op het fietspad horen.

Bashir stelt voor om deze snorscooters met laserguns te controleren en te beboeten als ze te hard rijden. Dat beboeten kan nu niet, om technische redenen. Een snorscooter moet langere tijd in een rechte lijn rijden om een juridisch geldige snelheidsmeting te kunnen doen.

Asociaal

Op fietspaden is dit nagenoeg onmogelijk. Flitspalen en trajectcontroles kunnen ook niet: een snorscooter heeft alleen een blauwe kenteken achterop en de foto’s worden van de nummerplaat aan de voorzijde gemaakt. En snorscooters kunnen eenvoudig om deze vaste controlepunten heenrijden.

Ook vreemd is dat Bashir snorscooteraars die te hard rijden wel wil laten beboeten en fietsers niet. Racefietsen is erg populair en de racefiets wordt ook steeds vaker ingezet als (te snel) dagelijks vervoersmiddel.

Het voorstel van Bashir is sympathiek want het asociale gedrag op fietspaden moet zeker worden beteugeld, maar zijn plan is slecht doordacht.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.