Gertjan van Schoonhoven

Na Fyra-blamage werd opstappen NS-topman Meerstadt onvermijdelijk

Door Gertjan van Schoonhoven - 03 juni 2013

Dat Nederlandse Fyra-reizigers vorige week van de Belgische spoorwegen moesten horen wat voor riskante rottrein die Fyra eigenlijk was, is een blamage voor de NS. Voor NS-topman Bert Meerstadt bleef weinig anders over dan te vertrekken.

Het besluit van de NS om te stoppen met de ‘internationale’ Fyra naar België verandert strikt genomen niks: hij reed toch al niet.

Amsterdammers, Rotterdammers en Hagenaars die bijvoorbeeld voor hun werk veel in Brussel moeten zijn, moeten al maanden maar zien hoe ze op tijd in de hoofdstad van Europa komen. Tegelijk is de schade groot. Reputatieschade, om te beginnen.

Eens waren de spoorwegen het razendsnelle symbool van de moderne tijd. Maar de klucht rond de Fyra laat zien dat die tijd wel passé is. De al jaren geleden beloofde hogesnelheidstrein over een speciaal aangelegd miljardenspoor kwam maar niet en kwam maar niet.

Spontane zelfontbranding

En toen hij vorig jaar eindelijk wel kwam, bleek het – niet onverwacht – een lachwekkend gammel geval. Splinternieuw, maar vol gebreken. Hij kon niet tegen een beetje koude, verloor te pas en te onpas wezenlijke onderdelen en ging anders wel tot spontane zelfontbranding over.

Ironisch genoeg maakt de enige Fyra die wel fatsoenlijk rijdt, de ‘nationale’ Fyra tussen Amsterdam en Breda, gebruik van opgevoerde oude treintoestellen. Die doen het tenminste – meestal, althans.

Duurkoop

Grote financiële schade is ook te voorzien. Of Nederland nog iets terugziet van de 100 miljoen euro die is betaald aan de Italiaanse bouwer AnsaldoBreda is sterk de vraag. Bovendien zullen er voor honderden miljoenen euro’s aan nieuwe toestellen worden gekocht.

Het idee dat de huidige ‘nieuwe’ Fyra nog kan worden opgelapt, is na de verwoestende Belgische persconferentie van vorige week definitief van de baan. België lichtte zijn besluit om de stekker uit de Fyra te trekken zo in geuren en kleuren toe als het ging om alle gebreken van de trein, dat geen mens die het leven lief heeft, ooit nog in die trein stapt. Goedkoop is in dit geval heel erg duurkoop gebleken.

Blamage

Voor NS-topman Bert Meerstadt bleef weinig anders over dan te vertrekken. Vaak heeft het iets gratuits als een topman vertrekt: zelden draagt zo iemand alleen alle verantwoordelijkheid. Meerstadt had ook geen slechte reputatie.

Maar in dit geval is de puinhoop zo groot dat er voor hem weinig anders opzat dan te vertrekken. Zeker de laatste maanden was het optreden van Meerstadt niet sterk. Waar zijn Belgische collega’s van meet af aan moord en brand schreeuwden over de risico’s van de Fyra, bleef Meerstadt weifelend opereren. Ten onrechte.

Dat Nederlandse Fyra-reizigers vorige week van de Belgische spoorwegen moesten horen wat voor riskante rottrein die Fyra eigenlijk was, is een blamage voor de NS.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.