René van Rijckevorsel

Zo gek is dat niet, een verplichte helm voor fietsers

Door René van Rijckevorsel - 13 februari 2015

De vele dode en gewonde fietsers kosten de maatschappij miljarden euro’s. Het idee van een verplichte hoofdbescherming voor de Nederlandse fietser is daarom geen slecht plan.

De romantiek is die van vrijheid en de wind door je haar. De realiteit is die van meer dan 200 fietsdoden en 10.000 ernstig gewonden per jaar.

Fietsersbrigade

Terwijl het aantal doden en gewonden onder voetgangers en automobilisten daalt, neemt dat onder fietsers niet af. De kosten die de maatschappij vervolgens maakt, lopen in de miljarden euro’s.

De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) adviseert daarom in een recent rapport dat de fietshelm wordt verplicht. Daar wil de vrijgevochten fietsersbrigade in Nederland natuurlijk niet aan. Hoon was wat de SWOV over zich heen kreeg. De minister wil ook niets weten van een helmplicht voor fietsers.

Gepiep en gerem

Denk nog eens na. Invoering van de motor- en bromfietshelm in 1975 en de veiligheidsgordel in auto’s in 1976 leidde tot enorm gepiep en gekerm. Nu weten we niet meer beter, en het aantal verkeersslachtoffers nam sindsdien flink af.

In 2003 verplichtte de Internationale Wielerunie het dragen van een helm bij het profwielrennen. Tegenwoordig zie je vrijwel geen amateurwielrenner nog zonder helm.

Als de minister er niet aan wil, kunnen ziektekostenverzekeraars de fietshelm als voorwaarde stellen. Miljoenen fietsers aan de helm: het is ook een mooie impuls voor de economie en de creatieve industrie.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.