Eric Vrijsen

In steeds onveiliger wereld is extra geld voor defensie hard nodig

Door Eric Vrijsen - 04 maart 2015

De krijgsmacht is al 25 jaar aan het krimpen. Maar nu het terrorisme oprukt, hamert een Kamermeerderheid op een vergroting van het defensiebudget. Terecht: voor een land als Nederland is het een schande om rekruten in zomertenue op winterbivak te sturen.

Vanwege de toegenomen dreiging trok het kabinet vorige week 129 miljoen euro extra uit voor de geheime dienst, de marechaussee en de politie. Premier Mark Rutte (VVD) kreeg een spijtbetuiging niet over de lippen, maar het was duidelijk dat hij zich lelijk had vergist met het sinds 2010 uitknijpen van de AIVD.

Met defensie gaat het precies zo. De krijgsmacht is al 25 jaar aan het krimpen, maar de wereld wordt steeds onveiliger. Sinds vorig jaar hamert een Kamermeerderheid erop dat er flink geld bij moet. Want het terrorisme rukt op.

Steeds vaker dringen Russische bommenwerpers het West-Europese luchtruim binnen. Op de NAVO-conferentie in september in Wales verplichtte Nederland zich de militaire uitgaven te verhogen.

Het is verleidelijk om in ronde bedragen te denken; 1 miljard euro extra voor Defensie, zoals De Telegraaf vanochtend schrijft. Maar VVD-minister Jeanine Hennis (Defensie) is zover nog niet.

Extra budget moet op een verstandige manier worden ingezet en dat is iets anders dan het klakkeloos terugdraaien van bezuinigingen.

Specialiseren

De dreiging nu is anders dan de gevaren van de Koude Oorlog. Het leger moet een ‘flitsmacht’ worden. Nederland moet vooral investeren in Special Forces (commando’s, mariniers) en inlichtingenwerk (MIVD).

Ook moet Nederland zich verder specialiseren in de taken waarin het in NAVO-verband uitblinkt, zoals jachtvliegtuigen. De luchtmacht had ooit ruim tweehonderd F-16’s, maar moet het straks doen met slechts 37 JSF’s.

Onderdelen uit Pakistan

Onderzeeboten die vlak onder de vijandelijke kust opereren – ook zo’n Nederlands specialisme –  zijn dertig jaar oud. De vrachtvliegtuigen en tankers werden 25 jaar geleden door Martinair afgedankt en doen sindsdien vrijwel onafgebroken dienst bij de luchtmacht. Ze worden met oude onderdelen uit Pakistan in bedrijf gehouden.

Veel geld is nodig voor logistieke ondersteuning. Dat is politiek niet sexy, maar wel hoogst noodzakelijk. Voor een land als Nederland is het een schande om rekruten in zomertenue op winterbivak te sturen.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.