nederland

Franssen stopt als commissaris van de Koningin Zuid-Holland

Door Arne Hankel - 09 januari 2013

Commissaris van de Koningin van Zuid-Holland Jan Franssen vertrekt dit jaar. Dat maakte hij woensdag kenbaar tijdens een nieuwjaarsbijeenkomst. De 61-jarige Franssen is bekend vanwege het verzamelen van talloze bijbanen naast zijn werk voor de provincie.

‘Uiterlijk eind dit jaar zal ik het ambt van commissaris neerleggen. Wat ik hierna ga doen, weet ik nog niet, maar dit is een goed moment om het voornemen bekend te maken.’ Franssen zou nog de ambitie hebben om iets anders te doen.

Crisis in provincie

Franssen werd commissaris in mei 2000. Daarvoor was de VVD’er onder meer lid van de Tweede Kamer en burgemeester van Zwolle.

Toen Franssen aantrad, verkeerde het provinciebestuur in een crisis door de Ceteco-affaire. Eind jaren negentig werd bekend dat de provincie miljoenenleningen had verstrekt aan een noodlijdend handelshuis. Het ging niet alleen om overtollig kasgeld, maar ook om geld dat de provincie zelf had geleend. De bedoeling was winst te boeken op de rente. Provinciale Staten kregen er niets over te horen. Het kostte onder anderen de voorganger van Franssen, Joan Leemhuis-Stout, haar baan.

Bijbanenkampioen

In 2009 bleek door onderzoek van Elsevier dat Franssen jaarlijks minimaal ruim 53.000 euro bruto bijverdiende. Dat waren de verdiensten van zeven van de elf bijbanen.

Het jaar daarop had hij zijn bijverdiensten en bijbaantjes verder uitgebreid. Bovenop zijn salaris van 185 mille bruto, incasseerde hij in 2010 ruim 148 mille uit 14 bijbanen.

Gebruik dienstauto

In 2012 bleek er ongenoegen te bestaan in Provinciale Staten van Zuid-Holland over Franssens gebruik van de dienstauto. Franssen liet zich op kosten van de provincie naar zijn betaalde nevenactiviteiten vervoeren. Ook autoritten in het weekend naar Franssens buitenverblijf bij Zwolle kwamen voor rekening van de provincie.

Tijdens het weekend had de Commissaris ook recht op privégebruik van de auto. De chauffeur moet het voertuig in Zwolle achterlaten en per trein terugreizen naar Den Haag.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.