nederland

Spoor steeds onveiliger: meer treinen door rood sein

Door Shari Deira - 07 februari 2013

Het spoor is ondanks miljoeneninvesteringen het afgelopen jaar onveiliger geworden. Ruim 13 procent meer treinen negeerden vorig jaar een rood sein.

Dat blijkt uit onderzoek van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), meldt De Telegraaf donderdag.

Botsing

De spoorsector heeft in 2009 toegezegd dat jaarlijks niet vaker dan 133 keer door rood zou worden gereden. Vorig jaar gebeurde dat 175 keer en het jaar daarvoor 155 keer.

Bovendien kwamen er geregeld gevaarlijke situaties voor op het spoor. In april overleed een vrouw bij een botsing tussen een intercity en stoptrein bij Amsterdam. Volgens de Inspectie was er twintig keer sprake van ‘een potentieel zeer gevaarlijke situatie’ met kans op dodelijke slachtoffers.

Cijfers

De stijging van het aantal keer dat een rood sein werd genegeerd, is opvallend, omdat vorig jaar miljoenen euro’s zijn geïnvesteerd om het beveiligingssysteem ATB vv versneld in te voeren. Met dit systeem worden treinen die langzamer rijden dan 40 kilometer per uur gestopt als ze door rood rijden.

De NS herkent zich niet in de cijfers van de Inspectie. De zogeheten roodlichtpassages zijn volgens het vervoerbedrijf vorig jaar gedaald.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.