nederland

NS: oordeel treinreiziger moet minder zwaar meewegen

Door Kelly van Alphen - 29 maart 2013

De Nederlandse Spoorwegen (NS) willen de mening van treinreizigers minder zwaar laten meewegen bij het beoordelen van hun prestaties. De NS zou daardoor minder snel een boete krijgen voor ondermaatse resultaten.

Dat meldt RTL Nieuws vrijdag.

Klantoordelen beperken

Volgens de NS zijn reizigers te negatief over de behaalde prestaties. Die worden voor een deel objectief gemeten en voor een deel wordt de mening van reizigers meegenomen, de zogeheten klantoordelen.

Het bedrijf wil de zeven klantoordelen daarom beperken tot één algemeen klantoordeel. De kans op boetes wordt dan kleiner omdat de NS nog maar één keer de fout in kan gaan in plaats van zeven keer.

Boete

De afgelopen jaren moest de NS vaker een boete betalen omdat het bedrijf niet voldeed aan de gestelde eisen van de overheid. De NS kreeg over 2012 een boete van 2,75 miljoen euro opgelegd omdat de klantoordelen achterbleven bij de doelstellingen.

Staatssecretaris Wilma Mansveld (PvdA) van Infrastructuur en Milieu gaf aan voorlopig niet mee te werken. ‘Reizigers moeten centraal blijven staan in het handelen van aanbieders van openbaar vervoer.’

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.