nederland

Klant eist geld terug van ING na beroving

Door Anna Vossers - 14 mei 2013

Een 68-jarige vrouw uit Rotterdam vindt dat de bank ING medeverantwoordelijk is voor haar beroving. Een baliemedeweker had de 5000 euro die zij opnam uitgeteld op een kasbalie die zichtbaar was vanaf de openbare weg.

De vrouw eist in een brief aan ING een vergoeding van de 5000 euro die vlak na de geldopname werd geroofd, schrijft NRC Handelsblad.

Het ándere geld

Vlak nadat de vrouw het geld had opgenomen, werd zij benaderd door een man en een vrouw die in gebroken Engels de weg vroegen. Toen zij antwoord wilde geven, pakte deze man haar vast, zodat de vrouw van het stel het geld kon zoeken. Toen de 68-jarige Rotterdamse haar portemonnee gaf, eisten de berovers ‘het ándere geld’. Daarbij wisten ze precies waar het slachtoffer het geld had weggestopt.

De vrouw wil dat de ING het geroofde geld vergoedt, omdat de bankopname te makkelijk zichtbaar was vanaf de straat. ‘Als cliënt moet ik mijn geld op een veilige manier op kunnen nemen,’ zegt ze. Het is de eerste keer dat in Nederland iemand een bank aansprakelijk stelt voor een beroving na een geldopname.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.