nederland

Fyrabouwer: ‘Probleem bij Fyra is incompetentie NS’

Door Anna Vossers - 18 juni 2013

De topman van Fyra-bouwer AnsaldoBreda, Maurizio Manfellotto, is bereid mee te werken aan de parlementaire enquête die de Tweede Kamer gaat houden over de Fyra. Maar hij is verontwaardigd over de ophef die in Nederland is ontstaan over de treinen van AnsaldoBreda, omdat het probleem volgens hem de incompetentie van de NS is.

‘Ik heb niets te verbergen,’ zei Maurizio Manfellotto van AnsaldoBreda dinsdag tijdens een hoorzitting van de Tweede Kamer over het Fyradebacle, waar hij bevestigde dat hij zal meewerken aan de parlementaire enquête.

Kinderziektes

‘Het was normaal dat er vijf weken nadat ze in gebruik waren genomen nog problemen waren met de treinen,’ zei de AnsaldoBreda-topman. Volgens hem is er niets mis met de Fyra en gaat het alleen om ‘kinderziektes’. Hij zei dat er veel onzin wordt geschreven over de treinen.

Bovendien was het volgens hem de NS die niet voldoende onderhoud pleegde en die ondanks aangekondigde sneeuwbuien toch te hard met de treinen reed. Volgens de topman van AnsaldoBreda komen de problemen met de treinstellen tijdens de sneeuw in januari dan ook niet door de kwaliteit van de treinen zelf.

Technici

De opstelling van de NS, die besloot te stoppen met de treinen, getuigt volgens hem van ‘weinig respect’ voor de technici die zo lang aan de treinen hebben gewerkt.

Eerder bleek uit een onderzoek dat alle 19 gebouwde Fyra-treinen door monteurs op andere wijze in elkaar zijn gezet, waardoor elke trein zijn eigen technische mankementen heeft. Een greep uit de problemen met de treinstellen: deuren kwamen los, er kwam water door de treinen, veiligheidsclaxons raakten bij sneeuw verstopt en de bodemplaten ‘lieten van alles door’.

Tijdelijk alternatief

In dezelfde hoorzitting maakte NS-topman Bert Meerstadt bekend van plan te zijn na de zomer de frequentie van reguliere treinen tussen Den Haag en Brussel op te voeren naar tien per dag in elke richting. Er gaat dan ook een extra Thalys-trein tussen Amsterdam en Brussel rijden.

Pas in oktober besluiten de NS en de Belgische NMBS over een alternatief voor de Fyra.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.