nederland

Hoogleraren: eindexamen Nederlands moet anders

Door Anna Vossers - 03 juni 2013

Twintig neerlandici en taalkundigen willen dat het eindexamen Nederlands op de schop gaat. Er is geen wetenschappelijke basis voor de terminologie in de examenvragen en het is de vraag of het huidige eindexamen ‘iets bijdraagt aan daadwerkelijke kennis van taal of taalvaardigheid’.

Dat schrijven twintig neerlandici en taalkundigen in  een brief aan de Tweede Kamer, waarin ze om een ‘ingrijpende herziening’ van het examen Nederlands vragen. Ze hebben ook een online petitie geopend.

Alle schoolniveau’s

De hoogleraren zijn bezorgd over de eindtoetsen op zowel vmbo-, havo- als vwo-niveau. Vaak zijn er volgens hen meerdere antwoorden mogelijk bij meerkeuzevragen. Of leerlingen die het examen halen echt wat geleerd hebben over de Nederlandse taal, is volgens de wetenschappers de vraag.

Ook over de kwaliteit van de weg die leerlingen naar het examen afleggen in het vak Nederlands hebben de neerlandici ‘grote twijfels’.

Kernvak

Taalonderwijs is een van de belangrijkste onderdelen van het middelbaar onderwijs. Nederlands is naast Engels en wiskunde een van de kernvakken in de havo- en vwo-opleidingen. Dat betekent dat leerlingen voor hoogstens een van die vakken een vijf mogen scoren op hun eindlijst, en voor de andere vakken minstens een zes.

Na het vwo-examen Nederlands kwamen ruim 20.000 klachten binnen bij het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS), dat klachten registreert.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.