nederland

Ministers rijden grotere dienstauto dan premier Rutte

Door Jelte Wiersma - 19 juni 2013

De meeste ministers uit het kabinet-Rutte II rijden een grotere en duurdere dienstauto dan de eigen minister-president. Wel zijn bewindslieden over het algemeen de laatste jaren kleiner gaan rijden.

Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek van Elsevier naar de dienstauto’s van de bewindslieden, alle provinciale bestuurders en de bestuurders van ruim dertig grotere gemeenten waarover het weekblad deze week schrijft.

Briefje van de dokter

De dienstauto is hét symbool van politieke macht. De grootste auto’s zijn dan ook te vinden in Den Haag. Daar rijden acht van de twintig bewindslieden een limousine, een Audi A8 of BMW 7.

Eigenlijk mag dat niet, maar met een briefje van de dokter of op advies van De Arbodienst kregen een aantal ministers en staatssecretarissen een grotere auto.

Opvallend is dat premier Mark Rutte (VVD)– ondanks zijn lengte en positie als minister-president – in een kleinere BMW 5 of in zijn ‘reserve’ Audi A6 rijdt.

Kleiner

De provinciale colleges – commissarissen van de Koning en gedeputeerden – zijn kleiner gaan rijden. Zo zat het Friese college tot voor kort in de allergrootste en duurste dienstauto’s van het land.

Inmiddels zijn die ingeruild voor bescheidener Volvos S80. De provincie Zuid-Holland heeft nog maar één dienstauto en laat gedeputeerden per taxi vervoeren. De kosten zijn daardoor veel lager dan in andere provincies. Dienstauto’s zijn erg duur, niet eens zozeer de auto zelf als wel de kosten voor één of meerdere chauffeurs.

Op de scooter

Veel middelgrote gemeenten hebben geen dienstauto’s of alleen voor de burgemeester. Er wordt volop gebruik gemaakt van taxi’s – vaak voor tienduizenden euro’s per jaar. In Enschede probeert  het college de taxikosten te drukken door per scooter te gaan. De gemeente kocht er recent twee.

Audi en BMW zijn de populairste merken, Mercedes verliest terrein. Alle overheden zeggen duurzaam te willen zijn; desondanks rijden de meeste politici in auto’s met vijf-, zes-, en zelfs achtcilinder motoren die veel brandstof verbruiken.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.