nederland

Corporaties laten imago oppoetsen voor 80.000 euro

Door Manuel van Esch - 25 juli 2013

Aedes, de vereniging van woningcorporaties, heeft in samenwerking met een reputatieadviesbureau een rapport geschreven om het imago van verhuurders op te vijzelen. Het rapport kostte de corporaties 80.000 euro.

De Reputatiegroep uit Utrecht schreef het 113-pagina’s tellende rapport Samen werken aan maatschappelijk vertrouwen. Het rapport is in handen van de Volkskrant.

‘Profileringsspoor’

Een van de adviezen is wat een ‘profileringsspoor’ wordt genoemd. Prominente personen moeten mediatraining krijgen om het maatschappelijk belang van woningcorporaties beter te kunnen verwoorden.

Daarnaast is er een ‘verbeteringsspoor’, dat de problemen binnen de corporaties moet aanpakken. Dit spoor moet vervelende incidenten, zoals te hoge salarissen, fraude en uit de hand gelopen vastgoedprojecten, gaan voorkomen.

Kritiek

Ronald Paping, van huurdersorganisatie de Woonbond, is ontevreden met het resultaat. Hij had liever gehad dat het rapport meer aandacht had besteed aan de relatie met huurders.

Paping: ‘Dat zijn er toch zes miljoen, als die echt enthousiast zouden zijn over hun corporaties, dan zouden de verhuurders er ook een stuk beter op staan.’

Imago

Tweede Kamerlid Kees Verhoeven (D66) is blij met de zelfreflectie van de corporaties, maar ook hij vindt dat er te veel nadruk ligt op het imago.

Aedes heeft het zelf niet over ‘een dure imagocampagne’: ‘We willen alleen beter laten zien wat corporaties doen in de praktijk,’ laat een woordvoerder weten.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.