nederland

‘OV-bedrijven verdienen miljoenen aan vergeetachtige reiziger’

Door Josefine van Enk - 02 juli 2013

De ANWB wil samen met reisorganisatie Rover laten onderzoeken hoeveel vervoerders verdienen aan reizigers die problemen hebben met uitchecken. Een aantal vervoerders doet op aandringen van de organisaties mee aan het onderzoek naar de OV-chipkaart.

Dat meldt de ANWB.

Veel geld

Directeur van de ANWB Guido van Woerkom laat aan de NOS weten te verwachten dat het om ‘substantiële bedragen gaat’, naar schatting ‘echt wel over miljoenen’, die de vervoerders binnenhalen.

Volgens Van Woerkom moeten de vervoersbedrijven het geld dat ze hieraan verdienen investeren in de verbetering van het systeem rond de OV-chipkaart.

Ergernis

Volgens de ANWB en de RET is het uitchecken een van de grootste ergernissen over de OV-chipkaart. Reizigers checken bij het verkeerde poortje uit of vergeten het na de rit. Het geld dat de reiziger daardoor verliest is niet gemakkelijk terug te vragen, aldus de ANWB en de RET.

Vervoerders die meewerken aan het onderzoek zijn: Veolia, de NS, RET, HTM, Connexxion, Arriva, Syntus, EBS en Qbus.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.