nederland

‘Gevaarlijke spoorsituaties door gespreksvoorschriften’

Door Claartje Vogel - 02 augustus 2013

Treinverkeersregelaars van ProRail zeggen dat de nieuwe regels waarmee ze met de NS moeten communiceren, leiden tot onveilige situaties. De ‘militair aandoende’ gespreksregels zorgen voor spraakverwarring in plaats van duidelijkheid.

Dat schrijven treindienstleiders uit Utrecht vrijdag in een brief aan de directie van ProRail. Dagblad de Volkskrant is in het bezit van de brief.

Kritiek

Volgens de treindienstleiders hebben de regels al een paar keer voor verwarring gezorgd. Zo werden ambulancebroeders naar een verkeerd spoor geleid en reed een trein met 130 kilometer per uur langs een defecte spoorwegovergang.

De NS en de directie van ProRail verwerpen de kritiek. Ze willen dat de Europese richtlijnen voor communicatie met treinen strikt worden gehandhaafd, omdat die ‘zorgen voor eenduidige communicatie’.

Regels

NS en ProRail zeggen dat zij er veel tijd in hebben gestoken om het personeel vertrouwd te maken met de gespreksregels. Treindienstleiders moeten sinds vorig jaar communiceren met het NAVO-alfabet. A wordt Alfa, B wordt Bravo, enzovoort. Spoor 12C moet volgens de protocollen worden uitgesproken als ‘één-twee-Charly’.

Dit zorgde voor problemen toen een reiziger onwel werd op spoor 12. Ambulancebroeders werden naar spoor één-twee geroepen en gingen niet naar spoor 12, maar naar het perron tussen spoor 1 en 2.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.