nederland

Albert Heijn geeft aanzet voor prijsoorlog supermarkten

Door Servaas van der Laan - 07 september 2013

Albert Heijn zal vanaf maandag de concurrentie proberen af te troeven door duizend artikelen permanent in prijs te verlagen. Andere supermarkten zullen vermoedelijk spoedig volgen.

Dat schrijft het Algemeen Dagblad zaterdag.

Albert Heijn richt zich met de prijzenslag vooral op prijsvechter Lidl. ‘Wij zien dat met name Lidl een heel stevige ontwikkeling doormaakt. Als marktleider kunnen wij niet stilzitten,’ laat topman van Ahold Sander van der Laan tegen de krant weten.

Prijzenoorlog

Volgens experts is de actie van Albert Heijn het begin van een grote prijzenoorlog. Ook andere supermarkten zullen hun prijzen snel verlagen.

In 2003 kende Nederland ook een flinke prijzenoorlog. Toen verloren supermarkten veel geld en bovendien klanten toen ze hun prijzen weer moesten verhogen.

Wapenstilstand

‘Er is een tijd een wapenstilstand geweest, maar nu gaat het weer los,’ zegt supermarktexpert Gerard Rutte in oorlogse retoriek tegen het Rotterdamse dagblad.

Producten die Albert Heijn in prijzen gaat verlagen zijn onder meer van de merken Lipton, Douwe Egberts, Honig en Koopmans. Experts spreken van een ‘paniekactie in crisistijd’.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.