nederland

Volgend jaar 130 rijden op A2 als Brussel meewerkt

Door Servaas van der Laan - 10 september 2013

Vanaf volgend jaar kunnen automobilisten eindelijk 130 kilometer per uur rijden op vrijwel de gehele A2. Voorwaarde is wel dat Nederland onder de strenge natuurwetgeving van de Europese Unie weet uit te komen.

Dat schrijft De Telegraaf.

Minister van Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen (VVD) wil al langer de maximumsnelheid op de vijfbaansweg in beide richtingen opschroeven, maar wordt tegengehouden door natuurwetgeving.

Uitstoot

Eerst waren er de burgemeesters van omliggende gemeenten die bezwaar maakten vanwege de uitstoot en lawaai. Maar dat argument sneed weinig hout, omdat rond de snelweg louter weilanden met koeien en bedrijventerreinen staan die zelf meer uitstoten dan de auto’s.

Maar het grootste probleem zijn de Natura2000-gebieden van de Europese Unie. Die wetgeving zou de verhoging van de maximumsnelheid op de weg blokkeren. Schultz Verhaegen hoopt dat haar PvdA-collega van Economische Zaken, staatssecretaris Sharon Dijksma, de natuurwetgeving voor het einde van het jaar weet te omzeilen.

Melkkoe

Er was veel kritiek op het kabinetsbeleid rond de A2 in de afgelopen jaren. Doordat minister van Justitie Ivo Opstelten (VVD) wel meerdere trajectcontroles op de nieuwe snelweg instelde, maar de snelheid op 100 kilometer per uur bleef staan, kreeg het stuk asfalt het imago van ‘melkkoe’ van de staatskas.

Niet de hele A2 wordt overigens een 130-weg. Volgens minister Schultz blijft de snelheid op 100 staan op plekken waar een topsnelheid ‘voor brokken kan zorgen’.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.