nederland

Naast de Belastingdienst maken ook burgers vreemde fouten

Door Eric Vrijsen - 29 januari 2014

De Belastingdienst kan de enorme gegevensstroom van Nederlanders die hun rekeningnummer moeten doorgeven nauwelijks aan. Maar niet alleen de Belastingdienst, ook burgers maken bijzondere fouten.

Het opsturen van gegevens levert soms opmerkelijke taferelen op, schrijft weekblad Elsevier deze week.

Staatssecretaris Frans Weekers (VVD, Financiën) moet zich woensdag in de Tweede Kamer verantwoorden over het feit dat veel Nederlanders hun toeslagen te laat ontvangen.

Rekeningnummer

Velen krijgen hun toeslagen op verschillende rekeningen gestort. Zo gaat de zorgtoeslag in sommige gevallen meteen door naar de zorgverzekeraar, de huurtoeslag naar de woningcorporatie en de kindertoeslag naar twee privérekeningen.

Voor deze mensen geldt dat zij nu één rekeningnummer aan de Belastingdienst moeten doorgeven, waarop alle toeslagen worden gestort. Zij moeten het rekeningnummer en een kopie van een hun identiteitsbewijs sturen naar de dienst.

Zwembadabonnement

De Belastingdienst kan deze stroom van gegevens niet aan en veel Nederlanders maken zelf ook nog eens fouten. Zo sturen enkele ontvangers van toeslagen in plaats van een kopie, hun originele rijbewijs of paspoort op. Of zij sturen in plaats van een kopie van het identiteitsbewijs een zwembadabonnement op.

Vervolgens bellen zij boos naar de belastingtelefoon over het feit dat zij hun toeslag nog niet hebben ontvangen. Staatssecretaris Weekers roept mensen op de brief die zij ontvangen goed te lezen en vervolgens de juiste stappen te nemen.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.