nederland

Mansveld deelt miljoenenboetes uit aan NS en ProRail

Door Anna Vossers - 19 februari 2014

Staatssecretaris Wilma Mansveld (PvdA, Spoor) deelt miljoenenboetes uit aan NS en ProRail. De bedrijven hebben de prestaties niet voldoende verbeterd.

Dat laat Mansveld weten in een brief aan de Tweede Kamer. Mansveld laat het oordeel van de reiziger zwaar meetellen.

Te veel vertraging

De NS moet over het jaar 2012 2,75 miljoen euro boete betalen, omdat de reizigers nog niet tevreden genoeg zijn over de dienstverlening, waarin het vervoersbedrijf volgens de staatssecretaris wel een ‘forse stap voorwaarts’ heeft gemaakt. De informatie op trein en station is ‘fors verbeterd’ en ook zijn de stations en treinen schoner en veiliger geworden.

Maar reizigers klagen nog steeds over de stiptheid van de treinen, daardoor gemiste overstappen en over het gebrek aan zitplaatsen in de spits. In 2012 reed 94,2 procent van de treinen op tijd, maar meer dan de helft van de reizigers beoordeelde de stiptheid met een rapportcijfer onder de 7.

Voorlopige boete 2013

NS, die vorige week een verlies van 43 miljoen euro bekendmaakte, hield al rekening met de boete over het jaar 2012. Mansveld legt NS ook voor 2013 een voorlopige boete van 2,75 miljoen euro op, die het vervoerbedrijf alleen moet betalen als het bedrijf zich niet genoeg verbetert. In 2013 reed 93,6 procent van de treinen op tijd, en weer gaf meer dan de helft van de reizigers hiervoor een rapportcijfer lager dan 7.

‘Ik verwacht dat de NS alles op alles zet om de prestaties verder te verbeteren en de reizigers tevreden te stemmen,’ zegt de staatssecretaris. Ze wil de trein zo aantrekkelijk mogelijk maken voor reizigers. ‘Zij moeten daarom kunnen rekenen op een trein die op tijd rijdt.’

ProRail

Spoorbeheerder ProRail heeft een voorlopige boete over 2013 opgelegd gekregen van 1,5 miljoen euro. Mansveld legde deze boete op, omdat de punctualiteit op regionale spoorlijnen en van goederentreinen vorig jaar niet hoog genoeg was.

In de twee voorgaande jaren voldeed ProRail wel aan alle afspraken.

Volg Anna Vossers op Twitter

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.