nederland

Meer verkeersboetes uitgedeeld, vooral hardrijders zijn de klos

Door Shari Deira - 07 februari 2014

Het aantal verkeersboetes is vorig jaar toegenomen tot ruim 10,3 miljoen, ten opzichte van 9,6 miljoen in 2012. De meeste boetes die worden opgelegd zijn voor te hard rijden.

Vorig jaar zijn er ruim 8,4 miljoen boetes gegeven aan automobilisten die te hard reden. In 2012 waren dat er nog 7,6 miljoen, blijkt uit cijfers van het ministerie van Veiligheid en Justitie.

Trajectcontroles

Dat de meeste boetes worden uitgedeeld aan hardrijders is niet gek, omdat deze overtreding veelal wordt geconstateerd door elektronische handhavingsmiddelen. Slechts 554.529 boetes zijn opgelegd door een staandehouding.

Van de snelheidsovertredingen is ongeveer een kwart opgelegd dankzij trajectcontroles. Bij de trajectcontroles springen er twee uit. Op de A4 bij Leidschendam waren er 815.968 snelheidsovertreders en bij de controle op de A2 tussen Amsterdam en Utrecht 990.870.

Veiligheid

Volgens de ANWB gebruikt de overheid boetes steeds vaker om de begroting te dichten, in plaats van om de verkeersveiligheid te verbeteren. De boetes zijn de afgelopen jaren stelselmatig verhoogd en er is geen duidelijke relatie tussen boetes en de veiligheid.

Het CDA pleitte eind vorige maand voor een ander boetesysteem. Automobilisten zouden bij de eerste overtreding niet meteen een boete moeten krijgen, maar een waarschuwing of een kleine boete. Pas als ze vaker de fout in gaan, moeten ze harder worden gestraft.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.