nederland

‘Meeste antwoorden BelastingTelefoon zijn foutief’

Door Servaas van der Laan - 06 februari 2014

Het zijn donkere tijden voor de Belastingdienst. Naast de zorgen over het toeslagensysteem blijkt nu ook de informatievoorziening via de BelastingTelefoon te wensen over te laten.

‘Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker.’ Die kreet lijkt al een tijdje niet meer op te gaan voor de Belastingdienst.

Foute antwoorden

Na gerommel met de toeslagen en chaotisch uitgevoerde antifraudemaatregelen blijkt nu ook de BelastingTelefoon alles behalve adequaat.

Wie belt met de informatielijn van de fiscus krijgt in twee op de drie gevallen een fout of onvolledig antwoord, dat meldt de Consumentenbond. Foutieve informatie kan tot boetes voor de belastingplichtige leiden, want de belastingbetaler is in alle gevallen verantwoordelijk voor zijn aangifte. De Consumentenbond geeft de BelastingTelefoon dan ook een diepe onvoldoende (4,6).

Schriftelijke vragen

De Consumentenbond adviseert mensen die twijfelen over het advies van de BelastingTelefoon om hun vraag schriftelijk in te dienen. In geval van fouten staat de belastingplichtige dan sterker in zijn of haar verweer.

Medewerkers van de Belastingdienst klaagden al eerder over de hoge werkdruk. Door de problemen bij de dienst staat de BelastingTelefoon de afgelopen maanden roodgloeiend.

De dinsdag geïnstalleerde staatssecretaris van Financiën Eric Wiebes (VVD) zal direct aan de slag moeten. Zijn voorganger Frans Weekers (VVD) bleek niet in staat om de problemen bij de Belastingdienst de baas te zijn.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.