nederland

NS haalt vervanger Fyra van spoor na problemen locomotieven

Door Tom Reijner - 08 april 2014

De Nederlandse Spoorwegen (NS) heeft dinsdag achttien locomotieven van de Intercity Direct, de vervanger van Fyra, teruggeroepen. Er zijn problemen met de stroomafnemers. Dat zijn de beugels op het dak van de trein.

Daardoor rijden er voorlopig geen treinen op het hogesnelheidstraject tussen Amsterdam, Schiphol, Rotterdam en Breda, meldt een woordvoerder van de NS dinsdag. De Beneluxtrein naar Antwerpen en Brussel blijft gewoon rijden.

Gebreken

Het gaat om Traxx-locomotieven van het Canadese bedrijf Bombardier. Dat bedrijf gaat de locomotieven nu inspecteren op mogelijke gebreken. Op dit moment is nog niet duidelijk wanneer de problemen zijn verholpen.

Er worden geen vervangende locomotieven ingezet. De NS raadt reizigers aan om gebruik te maken van de reguliere treinen.

Problemen

De Intercity Direct werd vorig jaar in het leven geroepen na de problemen met de Fyra van de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda. De nieuwe naam Intercity Direct zou aangeven dat het gaat om een HSL-verbinding die sneller is dan een intercity over het reguliere spoor.

Overigens is de Traxx met een snelheid van 160 kilometer per uur niet echt een hogesnelheidstrein. De Fyra-treinen haalden wel een topsnelheid van zo’n 250 kilometer per uur.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.