nederland

Eco-indoctrinatie in klas: zet de kachel laag en auto moet weg

Door Simon Rozendaal - 05 mei 2014

Een Brits rapport stelt dat scholen van kinderen activisten willen maken. Ze moeten hun ouders overhalen de auto weg te doen en de kachel laag te zetten.

Dit artikel verscheen op 26 april in weekblad Elsevier.

Uw kind komt van school en zegt dat het ‘misdadig’ is dat er thuis twee auto’s op de oprijlaan staan. En o ja, die thermostaat moet 2 graden lager want anders verdrinken de ijsbeertjes.

Het overkwam de Duitse hoogleraar natuurkunde Knut Löschke. De in 1950 in Oost-Duitsland geboren natuurkundige waande zich weer even in de tijd van de communistische agitprop, toen het normaal was dat leerlingen werden opgezet tegen hun ouders.

Het gebeurt overal in Europa en het is gepland. Al sinds de jaren zeventig van de afgelopen eeuw wordt op internationale milieu- en klimaatconferenties gesteld dat de samenleving op de schop moet en ‘duurzaamheid’ daartoe prominent aan de orde moet komen in het lesmateriaal. De voorzitter van het klimaatpanel van de Verenigde Naties (IPCC), Rajendra Pachauri, heeft in interviews gezegd dat kinderen ‘hun ouders via schaamte de juiste stappen moeten laten zetten’. In documenten van Unicef over het klimaat staat letterlijk dat kinderen ‘agents of change’ zijn. Activisten in de dop.

In het Verenigd Koninkrijk is onlangs een rapport verschenen waarin met tientallen voorbeelden wordt aangetoond hoezeer de jeugd op school met onjuiste informatie wordt bestookt. Andrew Montford, schrijver en blogger, en John Shade, statisticus (en voormalig meteoroloog) schreven in opdracht van The Global Warming Policy Foundation (een kritische denktank) het rapport Climate Control. Brainwashing in Schools (hersenspoelen op school).

De onderzoekers concentreerden zich op informatie over energie, klimaat en opwarming en constateren ‘ernstige fouten, misleidende claims en bevooroordeeldheid’. Het rapport is zo gedetailleerd dat de Britse staatssecretaris van Onderwijs, Michael Gove, moest toegeven dat de praktijken die erin worden beschreven ‘tegen de wet’ zijn.

Veel Britse scholen gebruiken lesmateriaal dat is geleverd door de milieubeweging en energiebedrijven die geld willen verdienen aan ‘groene’ stroom. Geregeld wordt de leerlingen verteld hoe ze moeten leven en vaak wordt getracht om van hen ‘kleine politiek activisten’ te maken die druk op hun ouders moeten uitoefenen om ‘de planeet te redden’. Onderwijscommissies in diverse Engelse en Schotse steden bevelen aan dat kinderen hun pester power (vermogen om te zeuren) gebruiken om hun ouders tot energiebesparing en minder autogebruik aan te zetten.

Bij examenopgaven Engels, Frans of godsdienst wordt scholieren gevraagd om uit te leggen waarom de planeet gevaarlijk aan het opwarmen is of waarom meer windmolens moeten worden gebouwd. Bij milieuwetenschappen wordt als proefwerkvraag gesuggereerd: waarom zullen er in de toekomst minder fossiele brandstoffen worden gebruikt? Met daarbij de kanttekening dat ‘ze raken op’ fout is.

In leerboeken komen stellingen voor als: wetenschappers zijn het erover eens dat 1 graad opwarming het maximale is dat de aarde aankan. In werkelijkheid zijn bijna alle wetenschappers het erover eens dat een opwarming van 1 graad sinds 1900 juist goed zou zijn voor zowel de natuur als voor de mensheid. Er zijn pas zorgen over een snelle opwarming die vanaf nu meer dan 2 graden bedraagt. In een ander leerboek werd een grafiek aangetroffen van een wereldtemperatuur die zelfs na 2005 nog verder stijgt, terwijl in werkelijkheid de opwarming na 2000 is gestopt.

Het rapport gaat over het onderwijs in Engeland, maar vermoedelijk is de situatie in Nederland vergelijkbaar. Zo werden twee studenten klimaatwetenschappen aan de Vrije Universiteit in Amsterdam vorig jaar door hun hoogleraar op pad gestuurd om zogeheten klimaatsceptici te interviewen. De studenten vertelden dat zij door die gesprekken feiten en invalshoeken hadden ontdekt waarover ze tijdens al die jaren op de universiteit nog nooit hadden gehoord.

Op de vaderlandse basisschool is het niet veel beter. Zo kwam twintig jaar geleden de zevenjarige zoon van de Elsevier-verslaggever terneergeslagen thuis met de mededeling dat de mensheid op uitsterven stond omdat er een gat zou zitten in de ‘zoonooö-laag’. De leerkracht beriep zich op milieuorganisatie Greenpeace en op de kranten. ‘Iedereen weet toch dat het zo is.’

Niet alleen op school worden kinderen geïndoctrineerd over energie, klimaat en milieu, ook wanneer ze onder leiding van juf of meester een uitstapje maken. Zo beschreef dit weekblad op 29 maart hoe Diergaarde Blijdorp in Rotterdam in ruil voor enkele zilverlingen van Greenpeace informatie van de milieubeweging ongefilterd doorgeeft.

En in 2006 mochten scholieren in diverse Nederlandse steden ‘gratis’ naar de film An Inconvenient Truth van Al Gore. Amsterdam bijvoorbeeld trok daar 15.000 euro voor uit. In theorie had dit een leerzaam uitstapje kunnen zijn: zoek de fouten (de teller staat inmiddels op 35). Voor zover bekend heeft geen enkele Nederlandse leraar echter zo’n opdracht aan zijn leerlingen gegeven.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.