nederland

Hulpverlening Poldercrash Turkish Airlines was ‘niet optimaal’

Door Anne-Marie Spermon - 02 juni 2014

Toen de Boeing 737-800 van Turkish Airlines op 25 februari crashte naast de Polderbaan op Schiphol, zijn de gewonden niet optimaal geholpen. Hoewel de hulpverlening haar uiterste best deed, werden protocollen soms genegeerd en waren bestaande regels rondom de hulpverlening niet optimaal.

Dit is de conclusie in het proefschrift van arts-onderzoeker Ingri Postma. Ruim vier jaar geleden werd zij, als arts van de trauma-unit van het Academisch Medisch Centrum (AMC), na afloop van haar nachtdienst in het Spaarne Ziekenhuis in Hoofddorp zelf teruggeroepen om slachtoffers van de vliegtuigcrash op te vangen, bericht NRC Next.

Klap

Bij de crash kwamen negen mensen om het leven en raakten 120 mensen gewond. Door de grote klap werden de lichamen van de vliegtuigpassagiers in elkaar gedrukt en liepen veel slachtoffers verwondingen op aan hoofd en wervels.

Mensen die zelf uit het vliegtuig wisten te kruipen en slechts lichtgewond leken, werden in eerste instantie niet naar het ziekenhuis gebracht. Volgens internationaal protocol moeten mensen die een dergelijk grote klap krijgen altijd naar het ziekenhuis voor controle.

Afstand

Meer regels werden niet opgevolgd. In het ziekenhuis kreeg ruim 70 procent van de ernstig gewonde passagiers, tegenover de voorgeschreven 100 procent, een echo, scan, of röntgenfoto’s van hun verwondingen.

Ook de reisafstand naar medische hulp was onnodig ver; de ambulancedienst bracht slachtoffers naar ziekenhuizen op meer dan 50 kilometer afstand, terwijl er 25 kilometer verderop ook plaats was.

Grotere ramp

Volgens Postma kan de bouw van vliegtuigen ook stukken beter. Veel passagiers kregen ‘bagagebakken, zuurstoftanks en speakers’ op hun hoofd; die zouden dus beter moeten worden bevestigd.

De promovenda vindt dat het ‘buiten kijf staat dat de hulpverleners hun werk goed hebben gedaan’, maar zegt dat er bij een grotere vliegtuigramp een nieuw protocol nodig is. Met het huidige protocol was een grotere ramp waarschijnlijk slechter afgelopen.

Het protocol rondom de hulpverlening na vliegtuigongevallen bij Schiphol kreeg al eerder veel kritiek vanuit de Onderzoeksraad voor Veiligheid.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.