nederland

Piloten: vliegen over Oost-Oekraïne was onverantwoord

Door Servaas van der Laan - 23 juli 2014

Hoewel de vliegroute door de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie (ICAO) als veilig werd beschouwd, hadden luchtvaartmaatschappijen afgelopen donderdag nooit boven Oost-Oekraïne mogen vliegen. De vliegveiligheid had nooit gegarandeerd kunnen worden.

Dat zegt Steven Verhagen, voorzitter van de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV), tegen RTL Nieuws.

Vulkaan

Op basis van de op dat moment openbare beschikbare informatie zou het luchtruim boven het oosten van Oekraïne gesloten moeten zijn voor de burgerluchtvaart.

‘Nee. Dat lijkt me een vrij makkelijk antwoord. Het is alsof er een vulkaan op uitbarsten staat, en je daar dan toch overheen vliegt’, zegt Verhagen. ‘De vliegveiligheid kon niet gegarandeerd worden. Een afzwaaiende raket kan zo maar een vliegtuig raken.’

Geen informatie

De gezagvoerder van de noodlottige Boeing 777 die donderdag vermoedelijk uit de lucht werd geschoten, valt niets te verwijten. Hij beschikte immers niet over die informatie.

‘Kennelijk hebben zij het besluit over de regio te vliegen genomen op basis van onwetendheid. Het moet worden uitgezocht waarom die informatie niet bij hen terecht is gekomen,’ zegt Verhagen.

Schijnbaar veilig

Uit zogenoemde NOTAMs (notice to airmen), vliegadviezen voor gezagvoerders, blijkt dat het luchtruim boven de Donetsk-regio boven 32.000 voet als veilig werd verklaard.

Vlak voor de crash vroeg de Maleisische gezagvoerder aan de luchtverkeersleiders in Dnipropetrovsk of hij 2.000 voet mocht stijgen. Dit verzoek werd afgewezen omdat de Boeing al 1.000 voet in veilig verklaard luchtruim vloog. Korte tijd later verdween de Boeing van de radar.

Inlichtingen

Andere luchtvaartmaatschappijen uit de Verenigde Staten, Canada, Australië en Frankrijk meden de vliegroute al langer. Dit gebeurde op basis van informatie van hun inlichtingendiensten die het gebied als onveilig voor burgerluchtvaart achtten.

Kennelijk werd deze informatie niet gedeeld met de ICAO. Dit is vlucht MH17, zoals bekend, fataal geworden.

Volg Servaas van der Laan op Twitter.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.