nederland

Uber laat particulieren rijden in Amsterdam: mag dat zomaar?

Door Bob Pierik - 30 juli 2014

Sinds vandaag kunnen geselecteerde klanten van taxi-app Uber met particuliere taxi’s meereizen. De ritten zijn volgens Uber de helft goedkoper dan die van een normale taxi. Wie minimaal 21 jaar is en een vierdeursauto van na 2005 heeft, mag na een korte screening voor de dienst rijden. Is dat wel legaal?

Bas Vos, voorzitter van het Amsterdams Platform Kwaliteitstaxi, zegt van niet. Hij noemt UberPOP ‘zo illegaal als de pest’. De particuliere wagens van UberPOP voldoen niet aan de eisen waaraan taxi’s aan moeten voldoen, zoals verzekeringen en apparatuur die gevolgd kan worden, zegt Vos.

Vos noemt de nieuwe service van Uber ‘snorderspraktijken’. Hij denkt dat de overheid niet anders kan dan de dienst direct verbieden.

Onduidelijk

Maar Uber-directeur Niek van Leeuwen denkt daar anders over. Volgens hem is er helemaal geen wetgeving rond deze vorm van taxivervoer. De wet uit 2000 is volgens hem onduidelijk en verouderd.

Van Leeuwen zegt dat Uber goede contacten met de Nederlandse overheid heeft. Dit jaar nog wordt de taxiwet in de Tweede Kamer geëvalueerd en voor die tijd zal de inspectie niet handhaven, zegt Van Leeuwen. Van Leeuwen verwacht dat er in de nieuwe wet ‘ruimte wordt gemaakt voor concepten zoals meerijden’.

Verbod

Ondanks verschillende rechtszaken, vaak aangespannen door lokale taxibranches, breidt Uber haar diensten uit door heel Europa. In Brussel en Berlijn is UberPOP verboden door de rechter. In Brussel werden meerdere auto’s in beslag genomen van particuliere chauffeurs die hun diensten aanboden via Uber, ondanks het verbod. Een rechtbank in Hamburg hief vrijdag juist een verbod op UberPOP op.

In Nederland wil UberPOP ook over de rest van de Randstad uitbreiden. Ondanks de twijfelachtige legaliteit van UberPop denkt Van Leeuwen dat de particuliere chauffeurs voorlopig niet beboet zullen worden.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.