Ron Kosterman

Verlos KLM zo snel mogelijk van de schutterende Fransen

Door Ron Kosterman - 09 juni 2016

Air France-KLM is commercieel een gedrocht en de interne verhoudingen zijn totaal verziekt. Hoogste tijd dat KLM wordt losgemaakt van de schutterende Franse collega’s.

Een verrassing was het niet dat Alexandre de Juniac onlangs als CEO van Air France-KLM werd opgevolgd door weer een Fransman, Jean-Marc Janaillac. Sinds de combinatie ontstond, in 2004, stonden louter Fransen aan het roer.

'De Boeing die in juli vorig jaar boven Oost-Oekraïne uit de lucht werd geschoten was een gecombineerde vlucht van skyteampartners Malaysia Airlines en KLM'Blijft KLM overeind in de wedloop om comfort aan boord? Lees verder >

Dat ze er helemaal niets van bakten, doet er kennelijk niet toe. Chauvinisme won het van gezond verstand. KLM presteerde de afgelopen twaalf jaar veel beter dan Air France, dus had het eens met een Nederlander geprobeerd, zou je denken.

Verziekt

Binnen het luchtvaartconcern zijn de verhoudingen totaal verziekt. KLM-baas Pieter Elbers liet deze week in een brief aan zijn personeel weten dat hij schoon genoeg heeft van nieuwe stakingsdreigingen bij Air France. Vrijdag begint het EK voetbal in Frankrijk en daarin zien Franse piloten en grondpersoneel een aanleiding om opnieuw dwars te liggen.

De nieuwe CEO van Air France-KLM Janaillac liet in dagblad Le Figaro al weten dat hij bereid is afspraken die bij de overname van KLM door Air France zijn gemaakt over het verdelen van bestemmingen, onder de loep te nemen. Om stakingen van piloten tijdens het EK te voorkomen, zou de top van Air France-KLM zelfs hebben toegezegd enkele intercontinentale vluchten over te hevelen van Schiphol naar luchthaven Charles de Gaulle in Parijs.

'De topmannen van Air France-KLM voor aanvang van de presentatie van de halfjaarcijfers 2013'Hoe lang houdt verbond tussen KLM en Air France nog stand? Lees verder >

Gedrocht

Dat schaadt Schiphol. Het is de hoogste tijd dat het kabinet, dat onlangs een actieplan voor Schiphol presenteerde. serieus gaat werken aan een exit van KLM uit het gedrocht Air France-KLM. Zoiets is lastig, maar niet onmogelijk.

De belangen zijn groot. Schiphol en zijn zogenoemde home carrier KLM zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, cruciaal voor elkaars succes en daarmee ook cruciaal voor de Nederlandse economie.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren
Bij het plaatsen van een reactie geldt een aantal voorwaarden. Klik hier voor de voorwaarden.