Gerlof Leistra

Goed idee: schrap onduidelijk ‘roekeloosheid’ uit verkeerswet

Door Gerlof Leistra - 29 mei 2018

De Raad voor de Rechtspraak adviseert het begrip ‘roekeloosheid’ te schrappen uit de Wegenverkeerswet. De Hoge Raad legt de lat doorgaans zo hoog dat bewijs voor roekeloos rijden zelden kan worden geleverd. Slachtoffers en nabestaanden begrijpen vervolgens niets van deze juridische scherpslijperij. Want hoezo is met een dronken kop veel te hard rijden niet roekeloos?

Voor leken is de schuldvraag na een dodelijk verkeersongeval vaak glashelder. Wie onder invloed veel te hard rijdt, een rood licht negeert en wegens slecht weer onvoldoende zicht heeft, maakt zich schuldig aan roekeloos rijden en verdient de hoogste straf: negen jaar. Toch?

Onoplettend is nog niet roekeloos

Als gevolg van bindende uitspraken van de Hoge Raad hanteren rechters echter strenge criteria. Pas als er bijvoorbeeld sprake was van een straatrace of als iemand in bloedvaart op de vlucht was voor de politie, spreekt de rechter van roekeloos rijden. Meestal oordelen rechters dat het ging om onoplettend of onvoorzichtig rijden of om een grove verkeersfout, en dan valt de straf veel lager uit.

Sinds de smartphone leven miljoenen Nederlanders continu in hun ‘cloud’ en dat is vooral in het verkeer een probleem. Ze hebben het zelf niet eens meer in de gaten, maar andere weggebruikers zien het wel, schreef Eric Vrijsen eerder in Elsevier Weekblad >

Uit onderzoek in opdracht van het Fonds Slachtofferhulp bleek dat 65 procent van de slachtoffers en nabestaanden de straf voor het veroorzaken van een (dodelijk) verkeersongeval te laag vindt. Zij ervaren dat als een klap in hun gezicht.

Zoek een term die de lading beter dekt

Nu er zoveel licht zit tussen de juridische uitleg door de rechter en de uitleg van burgers, vindt de Raad voor de Rechtspraak – het overkoepelende orgaan van de rechtbanken – het verstandig het begrip roekeloosheid te vervangen door een term of omschrijving die de lading beter dekt en die iedereen kan begrijpen. Daarnaast is het de taak aan de rechters om hun uitspraken beter uit te leggen.

Minister Ferdinand Grapperhaus (CDA) van Justitie en Veiligheid wil verkeersdelicten zoals appen achter het stuur of door rood rijden strenger straffen. Het zou verstandig zijn als hij het advies van de Raad voor de Rechtspraak overneemt en de term ‘roekeloos’ rijden schrapt. Als burgers niets meer begrijpen van gerechtelijke uitspraken, moet de wet duidelijkheid verschaffen.

Momenteel ondervinden we problemen op ons reactieforum. Het is mogelijk dat  uw reactie daardoor niet zichtbaar is. Wij hopen de problemen zo spoedig mogelijk te verhelpen. Excuses voor het ongemak.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.