Onno Aerden

Geachte Mark Rutte … stop met die communicatiebloopers

22 december 2018

Onno Aerden geeft in zijn zaterdagblog wekelijks ongevraagd communicatieadvies. Dit keer aan premier Mark Rutte: wees niet zo aanmatigend.

Onno Aerden

Onno Aerden is schrijver en geeft wekelijks in een blog ongevraagd communicatie-advies aan iemand (m/v) die de publiciteit haalde.

Lang dacht ik dat ik u, gelauwerd als ‘great communicator’, nog altijd premier van alle Nederlanders en politiek topman van de VVD, niets over communicatie hoefde uit te leggen. U beheerst het ambacht van spreken in het openbaar als geen ander, u hebt bovendien uw communicatieve vaardigheden veelvuldig gebruikt om allerlei politieke plooien glad te strijken.

Uit de tijd dat ik zelf nog opging voor het Kamerlidmaatschap van de liberalen, een jaar of tien terug, herinner ik me vooral veel communicatietraining – vuistdikke syllabi lagen voor ons kandidaten klaar, vol ‘talking points’ en argumentatielijnen voor elk gewenst publiek optreden. Ik vond en vind zulke voorbereiding professioneel en goed – ook al houdt een goede politicus zich wat mij betreft vooral staande zónder autocue en puntenlijstje.

Het vaasje …

Waarom is het dan nu zo schrikbarend misgegaan? Het armzalige beeld rond het ‘sms’je van Polman’ was nog niet weggepoetst of daar kwam u deze week met een ingezonden brief, nou ja – een advertentie in het AD, aftrap voor de Provinciale Statenverkiezingen van volgend voorjaar.

Uw cookieinstellingen laten het tonen van deze content niet toe. De volgende cookies zijn nodig: marketing. Wijzig uw instellingen om deze content te zien.

Nederland als breekbaar vaasje dat we met z’n allen vast moeten blijven houden: zo’n beeldspraak is vragen om problemen. En die volgden dan ook meteen, in de vorm van hoon op sociale media en kritische analyses elders.

En te midden van dat stormpje volgde een dag later een VVD-campagnespotje. Daarin zien we ‘doeners’ – Nederlanders die ‘iets doen’, neem ik aan – die bij wijze van verrassing naar een theater werden gelokt om daar uitvoerig door een publiek te worden geapplaudisseerd. Probleem: uw campagnemensen hadden het script zo ongeveer tot op de seconde geplagieerd van een kerstspotje dat omroepvereniging EO vorig jaar uitzond. Die schande maakte uw trits communicatiebloopers van dit najaar compleet.

Inspiratie?

En wat zei u over die actie, op Radio 1, tegen EO-presentator Tijs van den Brink? U ontkende. Nou ja, u schmierde. ‘Wees blij dat jullie iets goeds bedenken, iets dat anderen inspireert. Het zou pas diefstal zijn als jouw spotje geheim was.’

Behalve lariekoek – niemand heeft het over diefstal – is het ook malicieus en aanmatigend.

Geachte heer Rutte, wees blij dat Nederlanders een bewonderenswaardig uithoudingsvermogen hebben ontwikkeld voor seriematig miskleunende ‘great communicators’.

Al loopt dat uithoudingsvermogen wel ten einde, langzamerhand.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren
Bij het plaatsen van een reactie geldt een aantal voorwaarden. Klik hier voor de voorwaarden.