Bram Hahn Premium Corner

Het beste keurmerk is geen keurmerk

Door Bram Hahn - 04 februari 2019

Sinds het Vinkje werd afgeschaft, steggelen voedingsproducenten, supermarkten, belangenorganisaties en overheid over een nieuw voedselkeurmerk. Overbodige betutteling, die ook nog eens averechts werkt, schrijft Bram Hahn.

Er waren eens twee vinkjes, een blauwe en een groene. Twee keurmerken die in 2006 werden ingevoerd om consumenten te attenderen op gezonde voeding. Er was een groen vinkje voor gezond eten uit de Schijf van Vijf en een blauw vinkje voor de minst slechte variant van een ongezond product, bijvoorbeeld mayonaise met wat minder vet.

Het werd een flop en in 2016 werd besloten de vinkjes te schrappen. Maar ja, wat dan?

Alle betrokken partijen – van Unilever tot Voedingscentrum – gingen weer in overleg over een alternatief systeem, maar ze komen er maar niet uit. In enkele andere landen is inmiddels wel een systeem ingevoerd, zoals een voedselstoplicht in het Verenigd Koninkrijk en in Frankrijk de zogeheten Nutri-Score. Maar Coca-Cola is het wachten zat en wil nu zijn eigen variant doordrukken, een stoplicht dat aanduidt dat cola supergoed scoort op vet en zout en alleen qua suiker op rood springt.

Laden…

Onbeperkt Elsevier Weekblad lezen?

Lees elke week meer dan 70 nieuwe premium artikelen al vanaf 7 euro per maand. Bekijk onze abonnementen.

Verder lezen?

U hebt momenteel geen geldig abonnement. Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van Elsevier Weekblad lezen? Dat kan al vanaf 7 euro per maand. Bekijk onze abonnementen.

Word abonnee

Er ging iets fout

Uw sessie is verlopen

Wilt u opnieuw

Premium Corner
Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren
Bij het plaatsen van een reactie geldt een aantal voorwaarden. Klik hier voor de voorwaarden.