Eric Vrijsen Premium Corner

Een Boeing is geen Stint, mevrouw de minister

Door Eric Vrijsen - 13 maart 2019

VVD-minister Cora van Nieuwenhuizen en de Europese luchtvaartautoriteit EASA namen gisteren om onduidelijke redenen een kordaat besluit: voor de Boeing 737 MAX is het Nederlandse luchtruim taboe. Het is een ambtelijke manier om met risico’s om te gaan, schrijft Eric Vrijsen.

Na de ramp afgelopen weekeinde in Ethiopië (157 doden) en de crash vijf maanden geleden in Indonesië (189 doden) is de gloednieuwe versie van Boeings werkpaard 737 opeens een onbetrouwbaar vliegtuig. Zou het?

Nieuwe vliegtuigtypes en eigenlijk alle openbaarvervoermiddelen kennen ‘kinderziektes’. Na verloop van tijd worden die opgelost en hoor je er nooit meer iets over.

Toevallig dat twee van de driehonderd vliegtuigen te pletter zijn geslagen

Natuurlijk zetten overheden vliegtuigen aan de grond als er een duidelijk risico is. Maar bij de Boeing 737 MAX is dat nog niet gebleken. Het is toevallig zo dat twee van de driehonderd vliegtuigen van dit gloednieuwe type in nog geen half jaar tijd te pletter zijn geslagen.  Het duurt nog enkele weken voordat de ‘zwarte dozen’ van de Ethiopische Boeing zijn uitgelezen.

Bij de ramp in Indonesië speelde vermoedelijk een probleem met de hoogtemeters een rol, maar ook het onderzoek daar is nog lang niet afgerond. Defecte hoogtemeters hebben bij diverse vliegtuigtypes van zowel Boeing als Airbus tot crashes geleid.

In Ethiopië is de zeer voorlopige indruk dat het vliegtuig met een motorstoring kampte. Ook dat probleem heeft zich bij diverse toesteltypes voorgedaan. Toch volgen de autoriteiten de instinctieve reactie van het publiek – er is iets mis met dat vliegtuig! – en doen de Boeing 737 MAX pardoes in de ban.

Laden…

Onbeperkt Elsevier Weekblad lezen?

Lees elke week meer dan 70 nieuwe premium artikelen al vanaf 7 euro per maand. Bekijk onze abonnementen.

Verder lezen?

U hebt momenteel geen geldig abonnement. Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van Elsevier Weekblad lezen? Dat kan al vanaf 7 euro per maand. Bekijk onze abonnementen.

Word abonnee

Er ging iets fout

Uw sessie is verlopen

Wilt u opnieuw

Premium Corner

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.