Onno Aerden

Geachte Wopke Hoekstra… was dit een verkiezingsstunt?

Door Onno Aerden - 02 maart 2019

Onno Aerden geeft in zijn zaterdagblog wekelijks ongevraagd communicatieadvies. Dit keer aan Wopke Hoekstra, minister van Financiën: terugonderhandelen werkt nooit.

U had het zo mooi bedacht, namens het kabinet. Een stiekeme opkoopactie van aandelen in Air France-KLM, geheimhoudingsverklaringen voor de betrokken ambtenaren en parlementariërs, en uiteindelijk, afgelopen dinsdagavond, een persconferentie die royaal bij de media werd aangekondigd als brenger van Groot Nieuws. Dat was het ook: u kocht 14 procent in Air France-KLM – en Frankrijk wist van niks.

Onno Aerden

Onno Aerden is schrijver en geeft wekelijks in een blog ongevraagd communicatie-advies aan iemand (m/v) die de publiciteit haalde.

Daar stond u dan: stoer, daadkrachtig, on-Nederlands fel: als die Fransen niet willen luisteren, dan moeten ze maar voelen.

Helaas.

Rattenstreek

De Fransen schrikken niet zo snel. Ook niet van wat al rap in de internationale media als een zeer onorthodoxe actie werd getypeerd – beleefd voor: een rattenstreek.

Hadden de echte bazen van de holding net ‘onze’ topman Pieter Elbers zijn baan laten houden, en dan dit. Ze reageerden met het middel dat Fransen goed past: macht.

‘We waren bereid om de ontwikkeling van Schiphol tot internationale hub te ondersteunen,’ liet de CEO van Air France-KLM Ben Smith kalmpjes weten. Maar met zo’n partner, suggereerde hij, zou het muntje ineens zomaar op luchthaven Charles de Gaulle in Parijs kunnen vallen. Weg argumentatie onder de drieste Haagse actie. Het grappige is: de macht lígt ook gewoon in Parijs. Zo is het ooit afgesproken. KLM draait beter, maar is altijd de onderliggende partij gebleven.

Een ongelukkig staaltje terugonderhandelen

De hele vertoning is eigenlijk een ongelukkig staaltje terugonderhandelen. En dat werkt nooit.

Lees ook de reportage die Elsevier Weekblad in de zomer van 2018 over Wopke Hoekstra maakte

Dat weten ook de andere beleggers in de luchtvaartmaatschappij. De beurskoers daalde al snel met 12 procent. Beleggers houden niet van confrontatiepolitiek tussen verschillende bloedgroepen in één bedrijf.

Vindt u de opkoopactie werkelijk geslaagd?

Of was het toch meer een verkiezingsstunt voor binnenlands gebruik: kijk eens, dit kabinet kan ook handelen? En hoe verhoudt deze actie zich met de door een rechter afgedwongen inzet tot het behalen van de klimaatdoelstellingen, die nota bene ook in Parijs zijn bekokstoofd? En hoe kan het dat de 744 miljoen euro die in de afgelopen weken voor het belang zijn uitgegeven, zomaar ten laste van de staatsschuld worden gebracht – zijn ‘onbetaalbare’ uitgaven aan hogere salarissen voor leraren en verpleegkundigen niet net zozeer een ‘investering in de toekomst van Nederland’?

Lees ook het commentaar van Ron Kosterman: Aandelen in Air France-KLM: prima zet kabinet

Ik voorspel het volgende resultaat, uiteindelijk: ruzie met de Fransen, kwakkelende koersen en dus een groot verlies voor de belastingbetaler, politiek gemor over klimaat (links) en staatsdeelnemingen (rechts) en een blijvend onzekere positie voor Schiphol.

Nee, Wopke Hoekstra. Ik vrees dat u in het NOS Jaaroverzicht aan het eind van 2019 uw eigen optreden voor al die microfoons van deze week met kromme tenen zult terugzien.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.