Ruud Deijkers Premium Corner

Wie wil weten wat er leeft, kijkt op Facebook

Door Ruud Deijkers - 25 maart 2019

Het aantal gebruikers van Facebook daalde in 2018 met 6 procent. Maar daarmee is het heus niet ten dode opgeschreven. Facebook is ‘uit’, zo is de gedachte van politici, journalisten en beroepsduiders en ze neigen ernaar om het vijftien jaar oude medium te negeren. Dat is niet verstandig, schrijft Ruud Deijkers.

Uit het Nationale Sociale Media Onderzoek 2019 van onderzoeksbureau Newcom.nl blijkt dat Facebook aan het begin van dit jaar 640.000 minder gebruikers in Nederland had dan aan het begin van 2018. Gebruikers haakten af, omdat zij Facebook na berichten over onder meer Russische trollen en schending van privacy-regels wantrouwen. En omdat zij overstappen naar andere sociale media zoals Instagram (ook onderdeel van het Facebook-concern). Ondanks die daling van aantal gebruikers, ‘zitten’ nog steeds 10,1 miljoen Nederlanders op Facebook, en 6,8 miljoen Nederlanders gebruiken het dagelijks.

Laden…

Word abonnee en lees direct verder

Al vanaf 8 euro per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van Elsevier Weekblad. Bekijk onze abonnementen.

Verder lezen?

U hebt momenteel geen geldig abonnement. Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van Elsevier Weekblad blijven lezen? Bekijk dan onze abonnementen.

Word abonnee

Er ging iets fout

Uw sessie is verlopen

Wilt u opnieuw

Premium Corner
Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren
Bij het plaatsen van een reactie geldt een aantal voorwaarden. Klik hier voor de voorwaarden.