Bram Hahn Premium Corner

1 april: Hoe bedrijven een traditie om zeep helpen

Door Bram Hahn - 01 april 2019

De 1 apriltraditie wordt steeds meer een marketingvehikel voor commerciële doeleinden. Doe nou niet, want zo verliest een vrolijke traditie haar charme, schrijft Bram Hahn.

Ouders van jonge kinderen en juffen en meesters op de basisschool zullen er vandaag weer aan moeten geloven: zout in de suikerpot, kinderen in de verkeerde klas, enzovoort. De eerste dag van april is al eeuwen een dag waarop mensen elkaar in de maling nemen. Met soms heel geestige, originele grappen. Zoals de moeder die haar kinderen in de tuin liet springen en zwaaien, omdat ze dan op Google Maps te zien zouden zijn.

Waar dat volksgebruik vandaan komt, hebben historici nooit weten te achterhalen. De eerste schriftelijke vermelding komt uit een Frans geschrift 1508, in het Nederlands werd in 1561 voor het eerst gewag gemaakt van 1 april als dag om een ander te bedotten. De traditie heeft zich in sterk op elkaar lijkende varianten verspreid over nagenoeg heel Europa, Rusland, de Verenigde Staten, Australië en Noord-Afrika.

1-aprilgrap wordt misbruikt voor marketing

Van veel recenter datum is de vervelende neiging van allerlei bedrijven om dit particuliere, kleinschalige gebruik in te zetten voor hun marketingdoeleinden. Dat is zo sneu om een paar redenen.

Laden…

Onbeperkt Elsevier Weekblad lezen?

Lees elke week meer dan 70 nieuwe premium artikelen al vanaf 7 euro per maand. Bekijk onze abonnementen.

Verder lezen?

U hebt momenteel geen geldig abonnement. Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van Elsevier Weekblad lezen? Dat kan al vanaf 7 euro per maand. Bekijk onze abonnementen.

Word abonnee

Er ging iets fout

Uw sessie is verlopen

Wilt u opnieuw

Premium Corner

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.