Bram Hahn Premium Corner

Wantrouw logo’s en gezondheidsclaims op voedsel: eet met gezond verstand

05 september 2019

HAK zet als eerste in Nederland een Nutri-Score op zijn producten. Slimme zet, maar de consument schiet weinig op met zo’n voedsellogo, schrijft Bram Hahn.

Conservenfabrikant HAK wacht niet langer op de overheid. Staatssecretaris Paul Blokhuis (ChristenUnie) van Volksgezondheid wil in 2020 met een logo komen ter vervanging van de weggehoonde Vinkjes. Maar het bedrijf uit Giessen voorziet zijn sperziebonen, doperwten en worteltjes in glas nu al van de veelbesproken Nutri-Score. Dat is een voedsellogo dat consumenten moet helpen om in één oogopslag te zien of hij een gezond of ongezond product in handen heeft.

Uw cookieinstellingen laten het tonen van deze content niet toe. De volgende cookies zijn nodig: marketing. Wijzig uw instellingen om deze content te zien.

De Nutri-Score is een schaal die loopt van E (rood) naar A (groen). Hoe groener hoe beter, is de boodschap. Het logo lijkt qua vormgeving erg op het energielabel voor huizen, auto’s en elektrische apparaten, dus het zal door de meeste consumenten ook op die manier worden begrepen. In Frankrijk en België is het logo op basis van vrijwillige deelname door producenten ingevoerd, ook andere Europese landen overwegen de introductie van het logo. In Nederland pleiten onder meer de Consumentenbond en voedselwaakhond Foodwatch voor (verplichte) invoering door de overheid.

Laden…

Word abonnee en lees direct verder

Al vanaf 8 euro per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van Elsevier Weekblad. Bekijk onze abonnementen.

Verder lezen?

U hebt momenteel geen geldig abonnement. Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van Elsevier Weekblad blijven lezen? Bekijk dan onze abonnementen.

Word abonnee

Er ging iets fout

Uw sessie is verlopen

Wilt u opnieuw

Premium Corner
Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren
Bij het plaatsen van een reactie geldt een aantal voorwaarden. Klik hier voor de voorwaarden.