Gertjan van Schoonhoven Premium Corner

Wat is er nou weer mis met het Wilhelmus?

Door Gertjan van Schoonhoven - 09 oktober 2019

Aan het Wilhelmus hoeven docenten niet per se aandacht te besteden, vindt het ‘ontwikkelteam Burgerschap’ dat Onderwijsminister Slob adviseert. Met het kapot relativeren van onze nationale identiteit dreigt kosmopolitisme op school door te slaan, schrijft Gertjan van Schoonhoven.

Komende donderdag, 10 oktober, krijgt minister Arie Slob (ChristenUnie), een reeks voorstellen voor herziening van het curriculum – de verplichte leerstof – in het basis- en voortgezet onderwijs. Welke kennis en vaardigheden moet het onderwijs onze kinderen bijbrengen? Wat moeten leerlingen, in het onderwijsjargon, ‘kennen en kunnen’?

De voorstellen komen uit de onderwijswereld zelf, en die is – de toch al niet geringe werkdruk ten spijt – niet over één nacht ijs gegaan. Liefst 130 leraren en 18 schoolleiders hebben er in een unieke van-onderop-operatie meer dan een jaar aan gewerkt, in negen ‘ontwikkelteams’ die zich bogen over negen ‘leergebieden’. Van ‘Digitale geletterdheid’ tot ‘Mens en Maatschappij’.

Voorrang voor ‘verbindende’ thema’s in lijn met VN-doelen

Daarnaast zijn er vier ‘verbindende’ thema’s aangewezen die in elk ‘leergebied’ terugkeren. Dat zijn: duurzaamheid, globalisering, technologie en gezondheid. Ze sluiten onberispelijk aan, zoals het op de betreffende website curriculum.nu met gepaste trots heet, bij de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties (VN) uit 2015.

Ook Onno Aerden had een duidelijk advies: Geachte Chantal Alkemade, handhaaf het Wilhelmus!

Deze Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen – 17 in getal, plus 169 ‘onderliggende targets’ – hebben op zich weinig met in elk geval klassieke onderwijskundige ‘kennis en vaardigheden’ te maken. Des te meer met allerlei vormen van (derde)wereldverbetering die naar afspraak in VN-verband in 2030 moeten zijn bereikt: geen armoede, geen honger, schoon water, gendergelijkheid et cetera.

Je zou zeggen: bij al die ‘leergebieden’, thema’s en ‘onderliggende targets’ is er vast ook nog wel ergens een bescheiden plekje voor het Wilhelmus. Maar nee. Dat dan weer niet. Wel moeten leerlingen in het kader van Burgerschap ‘leren over de spanningen tussen de aan People Planet en Prosperity verbonden waarden en belangen die invloed hebben op de leefomgeving dichtbij en veraf’. Maar het nationale volkslied hoeft geen plekje in het curriculum van het onderwijs, vond het betreffende ‘ontwikkelteam’ Burgerschap.

Laden…

Word abonnee en lees direct verder

Al vanaf 8 euro per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van Elsevier Weekblad. Bekijk onze abonnementen.

Verder lezen?

U hebt momenteel geen geldig abonnement. Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van Elsevier Weekblad blijven lezen? Bekijk dan onze abonnementen.

Word abonnee

Er ging iets fout

Uw sessie is verlopen

Wilt u opnieuw

Premium Corner
Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren
Bij het plaatsen van een reactie geldt een aantal voorwaarden. Klik hier voor de voorwaarden.