Afshin Ellian Afshin Ellian Premium Corner

Zolang Palestijnen in greep islamisme zijn, komt er geen vrede met Israël

Door Afshin Ellian - 31 januari 2020

Het is geen verrassing dat de Palestijnen en hun leiders niets willen weten van het vredesakkoord met Israël dat president Donald Trump heeft voorgesteld, schrijft Afshin Ellian. Zolang de islamisten in Gaza en op de Westelijke Jordaanoever het conflict blijven beschouwen als een religieus, in plaats van een nationaal vraagstuk, zullen zij de Joodse staat nooit definitief accepteren.

Een Palestijnse staat bestond niet in de Oudheid, noch in de Middeleeuwen, en ook niet in de moderne tijd. Dit is een evidente waarheid. Toch zijn er mensen die daarmee moeite hebben. Yasser Arafat (1929-2004) is de uitvinder van de Palestijnse soevereine staat en van het Palestijnse volk. Hij was een buitengewoon vindingrijke man. Wijlen mijn eigen vader zei ooit: waar het woord ‘Palestina’ valt, wordt het burgeroorlog. Daarover dachten de ayatollahs anders.

Palestijnen willen een eigen staat, mits er geen Joodse staat is

Afshin Ellian

Prof. mr. dr. Afshin Ellian (Teheran, 1966) is hoogleraar encyclopedie van de rechtswetenschap en wetenschappelijk directeur van het Instituut voor Metajuridica aan de rechtenfaculteit van de Universiteit Leiden. Hij schrijft wekelijks onder meer over de idealen en vrijheden van de westerse cultuur.

Willen de Palestijnen en de omringende landen eigenlijk wel een Palestijnse staat? Ja, mits er geen Joodse staat is. Een onafhankelijke Arabische staat en een staat voor Joden waren de doelen van Resolutie 181 van de Verenigde Naties (1947). De Joden hebben de resolutie aanvaard, de Arabieren hebben haar afgewezen. Daarop brak een burgeroorlog uit en zo begon de geschiedenis van het Israëlisch-Arabische conflict. Aanvankelijk was er geen Palestijns-Israëlisch conflict, maar een Israëlisch-Arabisch conflict. Arabische staten weigerden een Arabische staat op te richten in het Arabische deel van het Britse mandaatgebied Palestina.

De Arabieren verloren en de Joden wonnen de oorlog van 1948. Daarna zouden nog vele oorlogen in het gebied volgen, maar al ruim zeventig jaar lang weten Arabieren de Joodse staat niet te vernietigen.

Arafat slaagde erin de kwestie als een Palestijns-Israëlisch conflict te presenteren. De wereld ging hierin met Arafat mee. Deze situatie veranderde in 1979. Sinds de Iraanse Revolutie gaat het niet meer om een Arabisch-Israëlisch of een Palestijns-Israëlisch conflict. De zaak veranderde van een nationaal conflict in een islamitische strijd. Met steun van Moslimbroeders en later de islamitische staat van Iran werd Hamas opgericht en bewapend. Dat was het begin van een apocalyptisch, religieus conflict dat slechts in een bloedbad kan eindigen. De politieke leider van Hamas, Ismail Haniya, was twee weken geleden in Iran bij de begrafenis van de commandant van Quds-divisie van de Revolutionaire Garde, Qassem Soleimani. Daar benadrukte Haniya dat de droom van Soleimani, de vernietiging van Israël, nooit zal worden vergeten.

Na de Iraanse Revolutie zijn talloze andere jihadistische groepen opgericht om volgens de regels van de sharia (islamitische wet) een eind te maken aan de Joodse staat: op islamitisch grondgebied mag immers nooit en te nimmer een niet-moslimstaat worden opgericht. Israël is derhalve een ‘entiteit’ in strijd met de sharia op islamitisch grondgebied. Dat is de werkelijke reden waarom Arafat in 2000 niet akkoord kon gaan met een definitieve vredesovereenkomst.

Als Arafat vrede had gesloten, zou hij als kafir en verrader worden gezien

In Camp David was de Palestijnse leider Arafat in het jaar 2000 niet bereid om samen met de Amerikaanse president Bill Clinton en de Israëlische premier Ehud Barak het Israëlisch-Palestijnse conflict te beëindigen. Had Arafat destijds definitief vrede gesloten met Israël, dan zou hij in alle islamitische uithoeken van de wereld als een kafir (ongelovige) en verrader te boek komen te staan.

Laden…

Word abonnee en lees direct verder

Al vanaf 8 euro per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van Elsevier Weekblad. Bekijk onze abonnementen.

Verder lezen?

U hebt momenteel geen geldig abonnement. Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van Elsevier Weekblad blijven lezen? Bekijk dan onze abonnementen.

Word abonnee

Er ging iets fout

Uw sessie is verlopen

Wilt u opnieuw

Premium Corner
Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren
Bij het plaatsen van een reactie geldt een aantal voorwaarden. Klik hier voor de voorwaarden.