Afshin Ellian Afshin Ellian Premium Corner

Pasen: houd vuur op het altaar van hoop brandend

10 april 2020

Door het coronavirus is de wereld vervuld van lijden. Maar het joodse lentefeest Pesach en het christelijke paasfeest leren ons in moeilijke tijden vertrouwen te houden in een goede afloop, schrijft Afshin Ellian.

Vandaag is het in de kerken stil. Paus Franciscus moet in een leeg Rome de lijdensweg afleggen. Goede Vrijdag 2020, het jaar van corona, zal ook na ons nog worden herinnerd. De Matthäus Passion van Bach is voor het eerst sinds 75 jaar niet te beluisteren. De kerkklokken luiden een onzekere tijd in. Wat een ontzagwekkende aanblik! Vandaag leggen velen hun eigen lijdensweg af op een IC-afdeling van het ziekenhuis. Op dit moment zijn er patiënten die hun laatste adem uitblazen. De eenzame dood is meester van Europa.

Wir setzen uns mit Tränen nieder

Und rufen dir im Grabe zu,

Wir setzen uns mit Tränen nieder

Und rufen dir im Grabe zu,

Ruht, ihr ausgesognen Glieder,

Ruht, ihr ausgesognen Glieder,

Afshin Ellian

Prof. mr. dr. Afshin Ellian (Teheran, 1966) is hoogleraar encyclopedie van de rechtswetenschap aan de Universiteit Leiden. Hij schrijft wekelijks onder meer over de idealen en vrijheden van de westerse cultuur.

Net als de joden moeten wij het vuur van de beschaving brandend houden

Vandaag en in de komende dagen vieren de joden de uittocht uit Egypte. In de huizen van joden wordt de bevrijding van de faraonische onderdrukking herdacht. Ze vertellen elkaar verhalen uit de Bijbel over de meest onwaarschijnlijke exodus van slavernij naar vrijheid, van stammen naar een volk, van duisternis naar licht.

Maar dit jaar krijgen zij geen bezoek van hun familie. Pesach in dit coronajaar is een memorabel moment. Het staat opgetekend dat het vuur op het altaar niet mag doven. Ook het vuur van de beschaving dienen we constant brandend te houden.

Mozes moest vertrouwen hebben in een God wiens gelaat hij niet mocht zien: ‘Mijn gelaat kunt u niet zien, want geen mens kan mijn gelaat zien en in leven blijven.’ Een vreemde God! Maar Mozes wist het vertrouwen van de Joden te winnen voor een God wiens gelaat ze niet konden en mochten zien. Dit is eigenlijk de essentie van liefde: het vertrouwen hebben in wat je niet ziet en waarvan je niet weet hoe het afloopt en waartoe het je brengt. Wie al zijn hebben en houden in de verkeerde handen legt, zal een tragedie meemaken. In een noodtoestand draait alles om de vraag wie we onder de barre omstandigheden mogen, of kunnen vertrouwen. Vanavond zullen de joden dit soort zaken overpeinzen. Maar dat kunnen ze dit jaar niet in het bijzijn van al hun dierbaren doen.

Laden…

Word abonnee en lees direct verder

Al vanaf 8 euro per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van Elsevier Weekblad. Bekijk onze abonnementen.

Verder lezen?

U hebt momenteel geen geldig abonnement. Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van Elsevier Weekblad blijven lezen? Bekijk dan onze abonnementen.

Word abonnee

Er ging iets fout

Uw sessie is verlopen

Wilt u opnieuw

Premium Corner
Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren
Bij het plaatsen van een reactie geldt een aantal voorwaarden. Klik hier voor de voorwaarden.