Telemarketing Premium Corner

Telemarketing eindelijk aan banden gelegd

01 april 2020

Hoera! Er komt een einde aan de ergerlijke telefoontjes van bedrijven die je iets proberen aan te smeren. CDA-staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken en Klimaat heeft het wetsvoorstel daartoe ingediend, schrijft Nicolette van den Hout.

Het Bel-me-niet Register, met bijna 10 miljoen telefoonnummers, wordt afgeschaft en het principe wordt omgedraaid: bedrijven mogen pas bellen als je toestemming hebt gegeven. Die toestemming mag niet op slinkse wijze worden verkregen, zoals het alvast aankruisen van een toestemmingsvakje op de website. ‘Er dient sprake te zijn van een duidelijke actieve handeling, waarbij het volstrekt helder en ondubbelzinnig is dat er toestemming wordt verleend,’ aldus het wetsvoorstel.

Duizenden klachten over telemarketing

Keijzer doet dit onder meer omdat er al jaren duizenden klachten bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM) binnenkomen over deze zogenoemde telemarketing. De ergernis nam vooral toe sinds de mobiele telefoon de norm werd. . Bedrijven belden toen niet meer alleen op de vaste lijn tijdens het avondeten, maar te pas en te onpas op alle mogelijke tijdstippen. Zelfs als de consument stond ingeschreven bij het Bel-me-niet Register. En of je nu wordt gebeld door een goed doel of een door een commercieel bedrijf, dat maakt niet uit. Het wordt als ergerlijk ervaren, zo bleek uit verschillende consumentenonderzoeken.

Laden…

Word abonnee en lees direct verder

Al vanaf 8 euro per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van Elsevier Weekblad. Bekijk onze abonnementen.

Verder lezen?

U hebt momenteel geen geldig abonnement. Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van Elsevier Weekblad blijven lezen? Bekijk dan onze abonnementen.

Word abonnee

Er ging iets fout

Uw sessie is verlopen

Wilt u opnieuw

Premium Corner
Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren
Bij het plaatsen van een reactie geldt een aantal voorwaarden. Klik hier voor de voorwaarden.