‘Onze duurzame merken groeien 50% harder’

Anniek Mauser is directeur duurzaamheid bij Unilever Benelux. Al jaren bedenkt ze slimme programma’s en werkt ze met modellen om aan te tonen dat een duurzame werkwijze meetbare toegevoegde waarde heeft.

Gaat de duurzame transitie snel genoeg?
‘Nee, natuurlijk niet. Het is fantastisch om te zien dat die transitie bij steeds meer mensen op de agenda staat, maar het gaat niet snel genoeg. Daar krijg ik wel eens jeuk van. Ik ben ongeduldig. Dat is ook onderdeel van mijn vak, want anders krijg ik niets voor elkaar. Het gevoel voor urgentie in de samenleving moet omhoog.’

Waarom is dat er nog onvoldoende?
‘Dat heeft onder andere te maken met de politiek. Allerlei korte termijn problemen gijzelen onze aandacht. Daar maak ik me zorgen over. De urgentie dringt tot te weinig mensen door. En hoeveel natuurrampen moet dat kosten?’

Wie moeten er het voortouw nemen om dit proces een flinke duw voorwaarts te geven?
‘Iedereen moet zijn verantwoordelijkheid nemen, je kunt niet wegkijken. Niemand. Iedereen moet stapjes maken. En niet op elkaar afschuiven. Op dit moment gaan de bedrijven misschien wel het hardst. Maar alles moet elkaar versterken. De overheid moet bedrijven helpen, bedrijven moeten het consumenten makkelijker maken, consumenten moeten zelf eisen stellen, NGO’s moeten informeren en agenda’s beïnvloeden. Media moeten er aandacht aan besteden, vooral aan de urgentie van wat er aan de hand is. Gelukkig zie je die trend groeien.’

Heeft duurzaamheid economische waarde?
‘Absoluut. Wij hebben bij Unilever al in 2010 een duurzame groeistrategie gelanceerd. Daarin staan ambitieuze doelen zoals het halveren van de milieu-impact. Die deadline staat voor 2030. We hebben gezien dat deze duurzame doelen waarde creëren voor de organisatie. Het is belangrijk om dat te bewijzen. Want als je dat niet aantoont word je afgestraft. We leven in een wereld van aandeelhouders, dus je moet kunnen laten zien dat het geen filantropie is maar dat duurzaamheid een groeimodel is.’

Hoe laat je dat dan zien?
‘Aan de hand van vier pijlers laten we zien hoe duurzaamheid bijdraagt aan groei van de business. Onze  Sustainable Living-merken groeien 50 procent harder dan onze andere merken en beslaan bovendien 60 procent van de groei. Daarmee laten we echt zien dat het iets oplevert. Daarnaast draagt duurzaamheid bij aan meer vertrouwen binnen het bedrijf. Zo blijven we het beste talent in de markt aantrekken en beschermen en bouwen we onze reputatie.

‘Het gaat ook over het reduceren van kosten. Eigenlijk is duurzaamheid gewoon dingen slimmer en efficiënter doen. Met minder input, meer output genereren. Het reduceren van risico’s is de laatste manier waarop duurzaamheid waarde toevoegt. Overgaan naar hernieuwbare energie maakt je bijvoorbeeld minder afhankelijk van olie en gas. Je reduceert dan de impact op het klimaat maar je maakt je ook onafhankelijk van prijsontwikkelingen en schaarste.’

Dat maakt het een stuk concreter.
‘Deze veranderingen zijn niet alleen maar financieel, maar zoveel meer dan dat. Ik zag het de afgelopen jaren tijdens aandeelhoudersvergaderingen. Zonder uitzondering beginnen die met complimenten voor het Unilever Sustainable Living Plan. Dus dat wordt gewaardeerd. En het is vreselijk belangrijk om het meetbaar te maken.’

Wat doet u in uw functie voor de duurzame transitie?
‘Ik geef gastcolleges, doe mee aan paneldiscussies, alles om aandacht voor duurzaamheid te genereren. Mijn streven is om alle geledingen van de maatschappij te inspireren. Studenten, beleidsmakers, consumenten en NGO’s. Maar vooral ook andere bedrijven. Daar ga ik vaak langs om ideeën uit te wisselen. Sparren, brainstormen. Het debat voeden! En vooral laten zien dat het kan. Unilever wordt vaak gezien als voorbeeld van een onderneming die duurzaamheid heeft verankerd in het bedrijf.’

Brengt de duurzame beweging mensen bij elkaar?
‘Ja, je ziet zoveel mooie dingen. Wat er nog nodig is, is dat er schaalvergroting plaatsvindt. Het moet mainstream worden.’

Hoe zet je die gedragsverandering daadwerkelijk in gang?
‘Daar zijn we veel mee bezig, ook in het onderwijs. Kinderen vinden het leuk om hun ouders uit te dagen. Voor een gedragsverandering moeten mensen het eerst begrijpen, dan moet je het ze makkelijk en aantrekkelijk maken en vervolgens beloon je het goede gedrag. Uiteindelijk ontstaan zo een gewoonte. Het WaterSpaarders programma wat we met het Wereld Natuurfonds en de Missing Chapter Foundation van prinses Laurentien hebben ontwikkeld is hiervan een mooi voorbeeld.’

Hoe belangrijk is verduurzaming voor Nederland?
‘Het is de enige route. Het is de toekomst van onze planeet, van onze kinderen. De grootste valkuil is dat mensen denken dat Nederland te klein is om iets te kunnen betekenen. Met onze hoogwaardige kennis kunnen we exporteur worden van technologie. De overheid moet dat faciliteren en dan krijg je vanzelf het businessmodel. Steeds meer Nederlandse bedrijven zijn sectorleiders op het gebied van duurzaamheid. Kijk bijvoorbeeld naar wat MVO-directeur Carola Wijdoogen bij NS heeft bereikt. Dankzij haar rijden de treinen nu op 100% windenergie. Dat heeft mij persoonlijk geïnspireerd. Maar ook wat Eneco doet, een duidelijke keuze voor duurzaam maken.’

Chefkok Jacob Jan Boerma heeft een vraag voor u, uiteraard over voeding: kan Unilever producten voorzien van andere stoffen, die goed zijn voor de gezondheid van de mens?
‘We kijken steeds meer naar de samenhang tussen duurzaamheid en gezondheid. Die is er. Soms heel natuurlijk, want minder vlees en dierlijke eiwitten is duurzamer en ook gezonder. Het is belangrijk om er een balans in te vinden. Graag help ik het misverstand uit de wereld dat de levensmiddelen die wij produceren ongezond zouden zijn omdat ze in een pakje of een zakje zitten. Goede manieren van conserveren, zoals drogen, zijn soms beter in staat vitaminen en mineralen vast te houden dan verse producten die bijvoorbeeld twee weken geleden geoogst zijn. Maar dat hoef ik een chefkok natuurlijk niet te vertellen.’

Welke vraag heeft u aan Jeroen de Haas? De CEO van Eneco.
‘Hij moet steeds groter gaan denken natuurlijk. Mijn vraag is: hoe ga je deze beweging ook internationaal een succes maken?’

Dit is een partnerpagina. De redactie van Elsevier Weekblad is niet verantwoordelijk voor de inhoud.

Verduurzaming is een boost voor ons Bruto Nationaal Product

Jeroen de Haas, CEO van Eneco Groep, hoopt dat de nieuwe energie van Nederland een onstuitbare beweging wordt. ‘De kans om als land groot te worden in duurzame energie, mogen we absoluut niet missen.’ Gaat volgens jou de transitie naar duurzame energie snel genoeg? ‘Phoeh, nee. Als je naar de feiten kijkt, de doelstellingen van … Continued

Lees verder

‘We verbruiken nu 1,7 keer zoveel als onze planeet aankan’

Hoe kunnen we leven en werken binnen de ecologische grenzen van onze planeet? Dat is de focus van One Planet Thinking, een organisatie die ontstaan is uit een samenwerking van het Wereld Natuur Fonds (WNF), Eneco Groep en Ecofys. Katinka Abbenbroek van WNF vertelt waarom deze vraag essentieel is voor onze toekomst. Er is een … Continued

Lees verder