‘Beide winnaars hebben terecht gewonnen’

Op dinsdag 2 oktober wordt bekendgemaakt wie de EY Entrepreneur Of The Year en de EY Emerging Entrepreneur Of The Year zijn geworden. Juryvoorzitter Jan Kees de Jager legt uit hoe de jury die keuze heeft gemaakt.

Tijdens de finale worden de namen van de winnaars bekendgemaakt. Acht finalisten zijn in afwachting van het moment waarop zij weten wie de begeerde titels mogen dragen: EY Entrepreneur Of The Year 2018 en EY Emerging Entrepreneur Of The Year 2018.

De EY Entrepreneur Of The Year award wordt al meer dan dertig jaar in ruim zestig landen uitgereikt. De award is bedoeld om ondernemerschap nadrukkelijk op een voetstuk te zetten en ondernemers aan te moedigen en te ondersteunen om het beste uit zichzelf, hun cliënten en hun medewerkers te halen.

 

Ernst Groenteman, programmadirecteur EY Entrepreneur Of The Year: “De ondernemers zijn aan de tand gevoeld door topondernemers. Dat maakt het programma niet alleen een competitie, maar vooral een ontmoetingsplaats voor ondernemers, familiebedrijven, investeerders, private equity partijen, startups en scaleups. Een programma waar inspiratie, innovatie, herkenning, mentoring, verschillen en overeenkomsten de brandstof zijn voor verdere groei.”

De jury heeft tijdens de jurydag van woensdag 5 september al bepaald wie de winnaars zijn – een uitslag die de juryleden nog geheimhouden tot de finale. Maar hoe is de keuze eigenlijk tot stand gekomen?

Dat weet Jan Kees de Jager (49), oud-minister van Financiën, de huidige CFO van KPN. Hij is namelijk juryvoorzitter van EY Entrepreneur Of The Year. Aan hem de opdracht om uit de kandidaten het meest ondernemende boegbeeld te kiezen op criteria als (internationale) groei, financiële prestaties, innovatie en maatschappelijke impact. In dit interview legt De Jager uit hoe het juryproces in zijn werk is gegaan.

Er waren opgeteld dertien ondernemers in de race voor twee titels. Hoe gaat dat proces in zijn werk?

‘De wedstrijd kent inderdaad twee titels. Als eerste kiezen wij als jury de EY Entrepreneur Of The Year, een gevestigde ondernemer met een sterke (inter)nationale positie. De andere titel is er voor het aanstormend talent, de EY Emerging Entrepreneur Of The Year. Voor de EY Entrepreneur Of The Year waren dit jaar vier genomineerde ondernemers. Die zijn ieder tijdens de jurydag van 5 september door onze juryleden ondervraagd. De jury heeft uit die vier ondernemers de winnaar gekozen.’

Juryvoorzitter Jan Kees de Jager – foto: ANP

Waar heeft de jury bij de keuze voor de EY Entrepreneur Of The Year op gelet?

‘Je moet weten dat deze prijs gaat over de ondernemer – en dus niet over de onderneming van het jaar. Iedereen verwondert zich over de prachtige bedrijven die deze mensen hebben opgebouwd, maar wij hebben ons bij de jurering vooral gericht op de man of vrouw achter de onderneming. Hoe geeft hij of zij leiding aan het bedrijf? Hoe heeft hij of zij een stempel gezet op de strategie? En hoe gaat hij of zij om met typische ondernemersuitdagingen, zoals de groei van de onderneming, de organisatieopbouw, de noodzaak tot innoveren en het grijpen van kansen?’

Na de jurygesprekken hebt u met de voltallige jury beraadslaagd. Was u er dit jaar snel uit?

‘Ja. Het proces was zeer overzichtelijk. Met de vier kandidaten had de jury de hele ochtend afspraken. We staken aan het begin van de middag de koppen bij elkaar en bereikten binnen drie kwartier unanimiteit over de keuze voor de winnaar van dit jaar.’

Kon de jury ook zo snel een keuze maken voor de EY Emerging Entrepreneur Of The Year van 2018?

‘Dat proces duurde beduidend langer. Dat is niet vreemd, want we moesten in één dag uit de negen genomineerde ondernemers eerst vier finalisten selecteren en daarna in één beweging door uit die vier finalisten de winnaar kiezen. Die negen genomineerde ondernemers begonnen de jurydag dan ook met groepsgesprekken met een van onze drie deeljury’s. Na die parallelle gesprekken staken de voorzitters van alle deeljury’s de koppen bij elkaar om uit de negen kandidaten vier finalisten te selecteren. Dat proces kent een geheel eigen dynamiek. Je kunt je voorstellen dat die jurydeelvoorzitters een keuze moeten maken uit álle kandidaten; dus ook uit degenen die door de andere deeljury’s zijn ondervraagd.’

Daar was dus een taak voor u als juryvoorzitter weggelegd?

‘Ja, als juryvoorzitter wilde ik dat de vier finalisten wel daadwerkelijk de beste kandidaten waren. Mijn taak was dan ook het coördineren van het juryproces. Daarom heb ik er allereerst voor gezorgd dat ik zelf iedere ondernemer gezien en gesproken heb – als een soort vliegende keep ging ik alle jurygesprekken langs. Daarna, tijdens het centrale juryberaad, heb ik geprobeerd een gelijk speelveld voor alle kandidaten te creëren door een interactief gesprek tussen alle deeljuryleden op gang te brengen. Al snel werden we het toen eens over de eerste drie finalisten. Over de keuze voor de vierde finalist hebben we die middag nog een tijdje beraadslaagd nadat we nog een keer alle pitches voor het publiek hadden gezien. Uiteindelijk hebben we in unanimiteit de vier finalisten kunnen kiezen. Daarna konden we uit die vier finalisten relatief snel de EY Emerging Entrepreneur Of The Year kiezen.’

Hoe krijgt u een verdeelde jury op één lijn?

‘Door vooral vragen te stellen en zelf niet te veel te praten. Met die aanpak merk je gedurende het gesprek dat deeljuryleden afstappen van het idee dat ze hun kandidaat moeten pushen. En zo ging het ook.’

U was vorig jaar ook juryvoorzitter. Wat valt u dit jaar op aan de deelnemers?

‘De diversiteit in ondernemers is veel groter dan vorig jaar. Zo ben ik er erg blij mee dat dit jaar meer vrouwen genomineerd zijn dan vorig jaar. Omdat minder vrouwen zich inschrijven als ondernemer bij de Kamer van Koophandel lijkt het vaak alsof dit een mannenwedstrijd is. En dat is onterecht, want vrouwen kunnen net zo goed als mannen de kwaliteiten bezitten die leiden tot succesvol ondernemerschap.’

Alles overziend, bent u tevreden over de beide winnaars die u straks bekend zult maken?

‘Het was een sterk speelveld en de finalisten waren aan elkaar gewaagd, maar ik kan zeggen dat beide winnaars terecht hebben gewonnen.’

 

 

Dit is een partnerpagina. De redactie van Elsevier Weekblad is niet verantwoordelijk voor de inhoud.

Marco van Zijverden (EY Entrepreneur Of The Year 2015): Lessen van een winnaar

In 2015 werd Marco van Zijverden, CEO van de Dutch Flower Group (DFG), verkozen tot EY Entrepreneur Of The Year 2015 in de categorie Master. Wat heeft de prijs hem en zijn bedrijf gebracht? En welke lessen kan hij andere ondernemers meegeven? De prijs voor EY Entrepreneur Of The Year 2015 heeft Marco van Zijverden … Continued

Lees verder

Familiebedrijf Smit & Zoon verduurzaamt de leerindustrie voor de achtste generatie

Een gezond en duurzaam familiebedrijf doorgeven aan de achtste generatie. Dat is het doel van Marc Smit (47), huidig eigenaar en zevende in de lijn van opvolgers binnen Smit & Zoon. Zijn bedrijf won dit jaar de EY Family Business Legacy Award. Dit doel indachtig besloot Smit vorig najaar om de steven te wenden. Het … Continued

Lees verder

Goed managen is een ander vak dan ondernemen

Als het op de discipline van management aankomt, scoren Nederlandse bedrijven goed. In een internationale vergelijking door de Rabobank en de Rijksuniversiteit Groningen komt Nederland op de zesde plaats. Toch zit het belang van goed management nog lang niet bij iedere Nederlandse ondernemer tussen de oren. De jury van de EY Entrepeneur Of The Year … Continued

Lees verder

John Huiberts: EY Entrepreneur Of The Year

Op 2 oktober werd hij uitgeroepen tot EY Entrepreneur Of The Year: John Huiberts, oprichter en huidig chairman van uv-lakkenmaker IGM Resins. Een stralende glimlach kwam tevoorschijn, zowel op zijn eigen gezicht als op dat van zijn kinderen. Ondernemer John Huiberts (48) kreeg de prijs dinsdag op het podium van Theater Amsterdam uitgereikt door VNO-NCW-voorzitter … Continued

Lees verder

Finaledag voor de EY Entrepreneur Of The Year

Op dinsdag 2 oktober zijn in Amsterdam de winnaars bekend gemaakt van de EY Entrepreneur Of The Year en de EY Emerging Entrepreneur Of The Year. Bekijk hieronder de aftermovie van de finaledag.

Lees verder

Hester Le Riche voelde zich verplicht de Tovertafel op de markt te brengen

Hester Le Riche begon in 2009 met een promotieonderzoek aan de TU Delft dat moest leiden tot een product dat ouderen met dementie in beweging kon krijgen. Toen ze dat product, de Tovertafel, had ontwikkeld, was de impact op gebruikers zo groot dat ze de afronding van haar proefschrift even uitstelde. Ze richtte Active Cues … Continued

Lees verder

CLUSE: succesvol met horloges als modeaccessoire

Stel, je hebt een goed idee. Je gaat ermee de markt op, maar de klant hapt niet toe. Wil dat zeggen dat het idee slecht is? Of heb je meer geduld en inspanning nodig? Het laatste, dachten oud-advocaten Ed Postmus en Rudyard Bekker toen ze in 2013 besloten horloges te vermarkten. ‘Knap hoe het bedrijf … Continued

Lees verder

Daniel de Boer (ProQR): ´Met een nieuwe missie nog meer impact maken´

Toen hij in 2012 ontdekte dat zijn zoon aan taaislijmziekte leed, richtte ICT-ondernemer Daniel de Boer biotechbedrijf ProQR Therapeutics op. Het doel: een medicijn tegen deze ziekte ontwikkelen. Nu er goed werkende medicijnen bestaan, richt ProQR zich op de bestrijding van ernstige genetische ziekten die grote farmaceuten laten liggen. De Boer spreekt erover met Marita … Continued

Lees verder

DEGIRO: goedkoop, gemakkelijk en groeiend

DEGIRO groeit sinds 2013 met 50 procent per jaar. De succesformule van de onlinebroker is eenvoudig: transacties zijn spotgoedkoop waardoor beleggen via DEGIRO zelfs voor particulieren met een klein vermogen toegankelijk is. Het geheime wapen van DEGIRO is het in eigen beheer ontwikkelde automatiseringssysteem, zegt CEO en medeoprichter Niels Klok (42). ‘Geen legacy-software, maar een … Continued

Lees verder

CCV: van pinapparatenleverancier naar aanjager van de cashloze samenleving

Veranderingen die een sector op zijn kop zetten, komen bijna altijd van buiten. Bij familiebedrijf CCV ging het ook zo. Toch was de buitenstaander die de verandering bracht lid van de familie. Na een lange carrière buiten het familiebedrijf stapte Enny van de Velden (57), dochter van de oprichter, aan boord en zette de strategie … Continued

Lees verder

Hoe je groeit buiten je eigen branche

Groeien kunnen ze – deze twee ondernemers. Philippe Vorst (49) doet dat met zijn pizzabedrijf New York Pizza en Jaap Korteweg (56) met de vleesvervangerproducent De Vegetarische Slager. Hun bedrijf vooruitbrengen is voor hen geen kwestie van hetzelfde spelletje opnieuw doen. Nee, groeien doen Vorst en Korteweg door buiten hun eigen marktsegment te kijken. ‘Echte … Continued

Lees verder

Hoe Moyee met blockchain zorgt voor eerlijke koffiehandel

Moyee Coffee combineert idealisme en ondernemerschap, zegt oprichter en directeur Guido van Staveren van Dijk. Deze social enterprise maakt de koffiehandel eerlijker door middel van blockchaintechnologie. Het bracht Moyee een nominatie voor EY Emerging Entrepreneur Of The Year. ‘Een unieke en bijzonder kansrijke technologie’, oordeelt Johan Traa, blockchain technology leader van EY. Een dubbelinterview. Dat … Continued

Lees verder

Jurydag EY Emerging Entrepreneur Of The Year

Bekijk hieronder de aftermovie van de jurydag voor de EY Emerging Entrepreneur Of The Year, op woensdag 5 september in Maarsseveen. Het volledige verslag van de jurydag vindt u hier.

Lees verder

Jurydag EY Entrepreneur Of The Year

Bekijk hieronder de aftermovie van de jurydag voor de EY Entrepreneur Of The Year, op woensdag 5 september in Maarsseveen. Het volledige verslag van de jurydag vindt u hier.

Lees verder

Jury op zoek naar krachtige ondernemers met inspirerende verhalen

Een inspirerend voorbeeld, een krachtige uitvoering, en sterke communicatieve vaardigheden – dat zijn de maatstaven waarlangs de juryleden de genomineerden voor de EY Entrepreneur Of The Year leggen. De Jurydag vond woensdag 5 september in Maarsseveen plaats. Het was weliswaar een regenachtige ochtend aan de Maarsseveense Plassen, maar binnen was de sfeer al vroeg goed. … Continued

Lees verder

Michiel Muller (Picnic): ‘De derde keer wordt het makkelijker’

‘Een droom,’ zo noemt oprichter Michiel Muller (54) de reactie van consumenten op Picnic. Al sinds de lancering in 2015 staan Nederlanders namelijk in de rij om deze app voor gratis onlineboodschappen te proberen. Het bedrijf groeit hierdoor ongekend hard, wat wel betekent dat het keihard werken is om de belofte van Picnic waar te … Continued

Lees verder