CCV: van pinapparatenleverancier naar aanjager van de cashloze samenleving

Veranderingen die een sector op zijn kop zetten, komen bijna altijd van buiten. Bij familiebedrijf CCV ging het ook zo. Toch was de buitenstaander die de verandering bracht lid van de familie. Na een lange carrière buiten het familiebedrijf stapte Enny van de Velden (57), dochter van de oprichter, aan boord en zette de strategie op haar kop. De pinautomatenleverancier ligt op koers een aanjager te worden van de ontwikkeling van de cashloze samenleving.

Cor van de Velden begon in 1958 met zijn vrouw Bep van de Velden een accountantskantoor. Toen hij de kans kreeg licentiehouder te worden van een geautomatiseerd Amerikaans boekhoudsysteem, greep hij die. CCV – opgericht als Computerbedrijf Cor van de Velden – kwam zo in de automatisering terecht. In de jaren tachtig was het daardoor de aangewezen partij om de pinautomaat te introduceren in Nederland. Het bedrijf groeide hard en stootte de oude boekhoudactiviteiten af. In het vorige decennium werd internationaal uitgebreid met overnames in Europa.

Enny van de Velden van CCV

Toen Enny van de Velden in 2012 aan boord kwam, was CCV een holding. Daaronder hing een groot aantal bedrijven met elk een eigen strategie. Van de Velden kreeg opdracht dat te veranderen. ‘Het ging om antwoord op de vraag: “Waar gaan met z’n allen naartoe?”’ De nieuwe strategie leverde Van de Velden in 2013 op. Sinds die tijd is ze eindverantwoordelijk voor de uitvoering, vanaf 2016 als voorzitter van de directie.

Zelfbediening

Die strategie bestaat uit twee delen. Allereerst bedient CCV in Nederland en een paar andere landen het midden- en kleinbedrijf met complete betaaloplossingen. ‘We hebben een systeem gebouwd waarin alle betaaltransacties worden verwerkt. Dat is ongeacht of ze via een kastje plaatsvinden of online. Vervolgens hebben we aan de achterkant een koppeling gemaakt voor boekhoudsystemen, software voor voorraadbeheer of voor de analyse van klantgegevens. We verkopen daarmee een complete oplossing in plaats van alleen het kastje.’

De EY Entrepreneur Of The Year award wordt al meer dan dertig jaar in ruim zestig landen uitgereikt. De award is bedoeld om ondernemerschap nadrukkelijk op een voetstuk te zetten en ondernemers aan te moedigen en te ondersteunen om het beste uit zichzelf, hun cliënten en hun medewerkers te halen.

 

Ernst Groenteman, programmadirecteur EY Entrepreneur Of The Year: “De ondernemers zijn aan de tand gevoeld door topondernemers. Dat maakt het programma niet alleen een competitie, maar vooral een ontmoetingsplaats voor ondernemers, familiebedrijven, investeerders, private equity partijen, startups en scaleups. Een programma waar inspiratie, innovatie, herkenning, mentoring, verschillen en overeenkomsten de brandstof zijn voor verdere groei.”

Daarnaast wil CCV een grote speler worden in delen van de Europese betaalmarkt. ‘Wij waren altijd heel sterk in wat we noemen self-service. Neem bijvoorbeeld parkeergarages waar je met een contactloze kaart in- en uit kunt rijden,’ vertelt Van de Velden. Een ander voorbeeld is het openbaar vervoer – immers, de ov-chipkaart zal plaatsmaken voor contactloos betalen.

Heilige huisjes

Van de Velden liet voor dat doel in 2015 een internationale divisie optuigen. ‘Die is heel groot aan het worden met projecten door heel Europa. Dit succes is ontstaan door goed te luisteren naar eindklanten zoals Q-Park en Schiphol. Op basis hiervan hebben we samen met onze partners, de leveranciers van parkeermanagementsystemen, betaaloplossingen ontwikkeld. Deze vorm van cocreatie heeft veel innovatieve oplossingen opgeleverd en vormt de basis van CCV’s internationale succes.’ In de toekomst gaat CCV ook buiten Europa projecten doen.’

Ernst Groenteman (55), partner bij EY

Bij haar aantreden, was Van de Velden niet bang heilige huisjes omver te schoppen. ‘Ik begon met roepen dat betaalterminals binnen vijf jaar zouden verdwijnen.’ Een schokkende constatering voor de toenmalige beslissers van CCV. ‘De boel schudde even op z’n grondvesten. Maar ik werkte daarvoor in de media- en entertainmentwereld. Ik had daar gezien hoe snel een industrie op haar kop kan komen te staan.’

Breekijzers van buiten

Ernst Groenteman (55), partner bij EY en verantwoordelijk voor de familiebedrijvenpraktijk en de EY Entrepreneur Of The Year Award, weet dat mensen van buiten degenen zijn die ‘echt aan de boom weten te schudden’. Groenteman: ‘Ondernemers met fysieke winkels blijven daaraan vasthouden totdat er iemand van buiten komt. Vaak komt er dan pas verandering op gang, en gaan ze met elkaar zoeken naar een nieuwe toekomst.’

Groenteman is gespecialiseerd in het adviseren van familiebedrijven. Hij denkt dat Van de Velden haar frisse blik mede te danken had aan het feit dat ze buiten het familiebedrijf carrière had gemaakt. ‘Wij adviseren dat altijd. Ga nooit na de universiteit meteen aan de slag in het familiebedrijf. Probeer eerst elders succesvol te zijn en een leidinggevende positie te verwerven. Dan kom je niet binnen als de zoon of de dochter van de baas.’

Een groot verschil met eerdere werkgevers van Van de Velden is dat CCV als financieel dienstverlener onder toezicht staat van De Nederlandsche Bank. Dat kan de innovatiekracht beperken. ‘Soms zou ik wel sneller willen gaan. CCV heeft een heel belangrijke rol in de kritieke infrastructuur van het land, dus het is ongelooflijk belangrijk dat alles op orde is. Maar soms staat dat haaks op onze ondernemingsgerichtheid.’

Voorbeeld voor andere familiebedrijven

Toch ziet Van de Velden ook een positieve kant. ‘Door serieus met risicomanagement bezig te zijn, leert iedereen in het bedrijf gaandeweg hoeveel je daar uit kunt halen. Dat helpt enorm in de strategieontwikkeling.’ Groenteman denkt dat CCV hiermee echt een voorbeeld is voor andere familiebedrijven. ‘Gestructureerd over risico’s nadenken, vinden familiebedrijven niet leuk. Dat kunnen ze leren van een organisatie zoals CCV.’

Over vijf jaar rekent Van de Velden op verdere internationalisering. ‘Wij willen een cashloze samenleving creëren. Onze uitbreiding in andere Europese landen wordt dan ook enorm. Ik denk dat we steeds meer een voorloper worden. Ook betalen met biometrische methoden zoals irisscans en vingerafdrukken komt eraan. Ik denk dat CCV in staat is een nog veel innovatievere speler te worden.’

Dit is een partnerpagina. De redactie van Elsevier Weekblad is niet verantwoordelijk voor de inhoud.

Marco van Zijverden (EY Entrepreneur Of The Year 2015): Lessen van een winnaar

In 2015 werd Marco van Zijverden, CEO van de Dutch Flower Group (DFG), verkozen tot EY Entrepreneur Of The Year 2015 in de categorie Master. Wat heeft de prijs hem en zijn bedrijf gebracht? En welke lessen kan hij andere ondernemers meegeven? De prijs voor EY Entrepreneur Of The Year 2015 heeft Marco van Zijverden … Continued

Lees verder

Familiebedrijf Smit & Zoon verduurzaamt de leerindustrie voor de achtste generatie

Een gezond en duurzaam familiebedrijf doorgeven aan de achtste generatie. Dat is het doel van Marc Smit (47), huidig eigenaar en zevende in de lijn van opvolgers binnen Smit & Zoon. Zijn bedrijf won dit jaar de EY Family Business Legacy Award. Dit doel indachtig besloot Smit vorig najaar om de steven te wenden. Het … Continued

Lees verder

Goed managen is een ander vak dan ondernemen

Als het op de discipline van management aankomt, scoren Nederlandse bedrijven goed. In een internationale vergelijking door de Rabobank en de Rijksuniversiteit Groningen komt Nederland op de zesde plaats. Toch zit het belang van goed management nog lang niet bij iedere Nederlandse ondernemer tussen de oren. De jury van de EY Entrepeneur Of The Year … Continued

Lees verder

John Huiberts: EY Entrepreneur Of The Year

Op 2 oktober werd hij uitgeroepen tot EY Entrepreneur Of The Year: John Huiberts, oprichter en huidig chairman van uv-lakkenmaker IGM Resins. Een stralende glimlach kwam tevoorschijn, zowel op zijn eigen gezicht als op dat van zijn kinderen. Ondernemer John Huiberts (48) kreeg de prijs dinsdag op het podium van Theater Amsterdam uitgereikt door VNO-NCW-voorzitter … Continued

Lees verder

Finaledag voor de EY Entrepreneur Of The Year

Op dinsdag 2 oktober zijn in Amsterdam de winnaars bekend gemaakt van de EY Entrepreneur Of The Year en de EY Emerging Entrepreneur Of The Year. Bekijk hieronder de aftermovie van de finaledag.

Lees verder

‘Beide winnaars hebben terecht gewonnen’

Op dinsdag 2 oktober wordt bekendgemaakt wie de EY Entrepreneur Of The Year en de EY Emerging Entrepreneur Of The Year zijn geworden. Juryvoorzitter Jan Kees de Jager legt uit hoe de jury die keuze heeft gemaakt. Tijdens de finale worden de namen van de winnaars bekendgemaakt. Acht finalisten zijn in afwachting van het moment … Continued

Lees verder

Hester Le Riche voelde zich verplicht de Tovertafel op de markt te brengen

Hester Le Riche begon in 2009 met een promotieonderzoek aan de TU Delft dat moest leiden tot een product dat ouderen met dementie in beweging kon krijgen. Toen ze dat product, de Tovertafel, had ontwikkeld, was de impact op gebruikers zo groot dat ze de afronding van haar proefschrift even uitstelde. Ze richtte Active Cues … Continued

Lees verder

CLUSE: succesvol met horloges als modeaccessoire

Stel, je hebt een goed idee. Je gaat ermee de markt op, maar de klant hapt niet toe. Wil dat zeggen dat het idee slecht is? Of heb je meer geduld en inspanning nodig? Het laatste, dachten oud-advocaten Ed Postmus en Rudyard Bekker toen ze in 2013 besloten horloges te vermarkten. ‘Knap hoe het bedrijf … Continued

Lees verder

Daniel de Boer (ProQR): ´Met een nieuwe missie nog meer impact maken´

Toen hij in 2012 ontdekte dat zijn zoon aan taaislijmziekte leed, richtte ICT-ondernemer Daniel de Boer biotechbedrijf ProQR Therapeutics op. Het doel: een medicijn tegen deze ziekte ontwikkelen. Nu er goed werkende medicijnen bestaan, richt ProQR zich op de bestrijding van ernstige genetische ziekten die grote farmaceuten laten liggen. De Boer spreekt erover met Marita … Continued

Lees verder

DEGIRO: goedkoop, gemakkelijk en groeiend

DEGIRO groeit sinds 2013 met 50 procent per jaar. De succesformule van de onlinebroker is eenvoudig: transacties zijn spotgoedkoop waardoor beleggen via DEGIRO zelfs voor particulieren met een klein vermogen toegankelijk is. Het geheime wapen van DEGIRO is het in eigen beheer ontwikkelde automatiseringssysteem, zegt CEO en medeoprichter Niels Klok (42). ‘Geen legacy-software, maar een … Continued

Lees verder

Hoe je groeit buiten je eigen branche

Groeien kunnen ze – deze twee ondernemers. Philippe Vorst (49) doet dat met zijn pizzabedrijf New York Pizza en Jaap Korteweg (56) met de vleesvervangerproducent De Vegetarische Slager. Hun bedrijf vooruitbrengen is voor hen geen kwestie van hetzelfde spelletje opnieuw doen. Nee, groeien doen Vorst en Korteweg door buiten hun eigen marktsegment te kijken. ‘Echte … Continued

Lees verder

Hoe Moyee met blockchain zorgt voor eerlijke koffiehandel

Moyee Coffee combineert idealisme en ondernemerschap, zegt oprichter en directeur Guido van Staveren van Dijk. Deze social enterprise maakt de koffiehandel eerlijker door middel van blockchaintechnologie. Het bracht Moyee een nominatie voor EY Emerging Entrepreneur Of The Year. ‘Een unieke en bijzonder kansrijke technologie’, oordeelt Johan Traa, blockchain technology leader van EY. Een dubbelinterview. Dat … Continued

Lees verder

Jurydag EY Emerging Entrepreneur Of The Year

Bekijk hieronder de aftermovie van de jurydag voor de EY Emerging Entrepreneur Of The Year, op woensdag 5 september in Maarsseveen. Het volledige verslag van de jurydag vindt u hier.

Lees verder

Jurydag EY Entrepreneur Of The Year

Bekijk hieronder de aftermovie van de jurydag voor de EY Entrepreneur Of The Year, op woensdag 5 september in Maarsseveen. Het volledige verslag van de jurydag vindt u hier.

Lees verder

Jury op zoek naar krachtige ondernemers met inspirerende verhalen

Een inspirerend voorbeeld, een krachtige uitvoering, en sterke communicatieve vaardigheden – dat zijn de maatstaven waarlangs de juryleden de genomineerden voor de EY Entrepreneur Of The Year leggen. De Jurydag vond woensdag 5 september in Maarsseveen plaats. Het was weliswaar een regenachtige ochtend aan de Maarsseveense Plassen, maar binnen was de sfeer al vroeg goed. … Continued

Lees verder

Michiel Muller (Picnic): ‘De derde keer wordt het makkelijker’

‘Een droom,’ zo noemt oprichter Michiel Muller (54) de reactie van consumenten op Picnic. Al sinds de lancering in 2015 staan Nederlanders namelijk in de rij om deze app voor gratis onlineboodschappen te proberen. Het bedrijf groeit hierdoor ongekend hard, wat wel betekent dat het keihard werken is om de belofte van Picnic waar te … Continued

Lees verder