CLUSE: succesvol met horloges als modeaccessoire

Stel, je hebt een goed idee. Je gaat ermee de markt op, maar de klant hapt niet toe. Wil dat zeggen dat het idee slecht is? Of heb je meer geduld en inspanning nodig? Het laatste, dachten oud-advocaten Ed Postmus en Rudyard Bekker toen ze in 2013 besloten horloges te vermarkten. ‘Knap hoe het bedrijf heeft weten te groeien in een schijnbaar verzadigde markt,’ zegt Simon van Ulden, Data & Advanced Analytics Leader bij EY.

Ed Postmus (38) en Rudyard Bekker (37) exploiteerden al sinds 2009 de horlogewinkel Watch2Day – als onderdeel van een reeks webwinkels. Met ervaring in de horlogemarkt ondervond het duo de kracht van sociale media als Instagram en Facebook in het bereiken van millennials – hun doelgroep. ‘We zagen dat de grote horlogemerken geen aansluiting hadden met die doelgroep, en al helemaal geen kennis hadden van sociale media. Wij hadden dat wel,’ zegt Postmus.

De EY Entrepreneur Of The Year award wordt al meer dan dertig jaar in ruim zestig landen uitgereikt. De award is bedoeld om ondernemerschap nadrukkelijk op een voetstuk te zetten en ondernemers aan te moedigen en te ondersteunen om het beste uit zichzelf, hun cliënten en hun medewerkers te halen.

 

Ernst Groenteman, programmadirecteur EY Entrepreneur Of The Year: “De ondernemers zijn aan de tand gevoeld door topondernemers. Dat maakt het programma niet alleen een competitie, maar vooral een ontmoetingsplaats voor ondernemers, familiebedrijven, investeerders, private equity partijen, startups en scaleups. Een programma waar inspiratie, innovatie, herkenning, mentoring, verschillen en overeenkomsten de brandstof zijn voor verdere groei.”

Postmus en Bekker besloten hun horloges af te stemmen op vrouwelijke millennials: prijsvriendelijk – vanaf 90 euro – en modieus. Of, specifieker: ‘Minimalistisch maar met een grote variatie in kleuren en soorten bandjes.’ De naam CLUSE verwijst naar een Frans dorpje dat beroemd is vanwege de horlogemakersopleiding. Postmus en Bekker positioneren hun horloges als modeaccessoires. ‘Het merk heeft zich in snel tempo ontwikkeld van horlogemaker tot smaakmaker,’ zoals Bekker het verwoordt.

Influencers

Mede dankzij intensieve samenwerking met influencers en fashionista’s die op sociale media actief zijn, wist CLUSE razendsnel te groeien. In 2015 bedroeg de omzet 5 miljoen euro. Daarna schoot de omzet razendsnel omhoog tot 77 miljoen in 2017. CLUSE startte als e-commercebedrijf, maar sinds 2015 worden de horloges van CLUSE ook verkocht via juwelierszaken en zijn ze in tientallen landen verkrijgbaar. ‘In onze grootste markt, Frankrijk, verkopen we zelfs via 1.400 winkels. Nog altijd worden verreweg de meeste horloges via het offlinekanaal verkocht. Offline is goed voor 75 procent van de omzet,’ aldus Bekker.

CLUSE wist te groeien dankzij het directe contact dat het bedrijf onderhoudt met zijn doelgroep. Postmus en Bekker willen hun doelgroep kennen, en binnen het bedrijf werken dan ook tientallen millennials in rollen als marketeer en ontwerper. Ook heeft CLUSE de beschikking over data van de doelgroep. Die data weet het bedrijf goed te analyseren, leggen Postmus en Bekker uit. Zo weet het bedrijf precies welke voorraad het moet aanhouden. Ook kan CLUSE door snel te leveren goed inspelen op veranderingen in de smaak van de consument, bijvoorbeeld met ‘special editions’ van het merk. CLUSE zet data-analytics ook in om de retailers in hun netwerk te ondersteunen. ‘Doordat wij weten wat online in de smaak valt, kunnen wij onze winkeliers adviseren welke modellen ze in de etalage moeten leggen,’ zegt Postmus. ‘En we besteden natuurlijk veel geld om een merk op te bouwen, waar de winkelier ook van profiteert.’

Simon van Ulden, Data & Advanced Analytics Leader bij EY

Community

Simon van Ulden (49), Data & Advanced Analytics Leader binnen EY, vindt het opvallend dat CLUSE zo snel heeft weten te groeien in een moeilijke en schijnbaar verzadigde markt. ‘Mede dankzij slim gebruik van data en analytics heeft CLUSE een sterk merk weten op te bouwen, met een hele community eromheen. Als je dat voor elkaar krijgt, heb je heel wat bereikt. Ook de combinatie van on- en offline is erg goed uitgevoerd.’

Volgens Van Ulden liggen er meer kansen die CLUSE kan grijpen. ‘Maakt het bedrijf bijvoorbeeld al gebruik van loyalty-programma’s? En zet het data-analytics ook in om gepersonaliseerde aanbiedingen te doen via de eigen site?’ Bepaald niet onbelangrijk: ‘CLUSE moet haar klanten betrokken houden en haar social community levendig houden. Anders loop je het gevaar dat iemand die een horloge heeft gekocht daarna niets meer van zich laten horen. Door loyaliteitsprogramma’s en verdere personalisatie kun je dit tegengaan, en cross- en upselling bevorderen.’ Ook is volgens hem productdiversificatie nodig: ‘Want wie koopt er tegenwoordig nog een horloge?’

Wegens verbouwing geopend

Bekker en Postmus bevestigen dat ze nog niet zover zijn. ‘We zijn er simpelweg niet aan toegekomen door onze snelle groei,’ erkent Bekker. ‘De eerste jaren hebben we veel geïmproviseerd. Pas sinds kort hebben we een solide bedrijfsorganisatie, met ons beiden in de CEO-rol en daaronder een nieuwe bestuurslaag met een CFO, een hr-directeur, een marketingdirecteur en een salesdirecteur. Nu we die managementlaag hebben ingebouwd, kunnen we werken aan verbetering van ons automatiseringssysteem. We zijn daarom bezig met een nieuw marketing-automationsysteem. We hopen met data-analytics spoedig de vraag van de consument beter te kunnen voorspellen.’

Ed Postmus (links) en Rudyard Bekker van Cluse

Ondertussen geldt het adagium ‘tijdens de verbouwing gaat de verkoop gewoon door’. CLUSE wil verder groeien met nieuwe productlijnen, sieraden bijvoorbeeld. En in andere landen: CLUSE heeft de ogen gericht op de Chinese consument. In China heeft CLUSE hoge verwachtingen van het sociale netwerk TikTok als marketingkanaal. ‘Dat sociale netwerk is in opkomst onder jongeren,’ zegt Postmus. ‘Een doelgroep die nóg jonger is dan de millennials. Wij willen die zeker ook aan ons binden.’ Op afzienbare termijn is het bedrijf van plan eigen winkels te introduceren: flagship stores waarmee ook in de winkelstraat direct contact met de doelgroep mogelijk wordt en waarmee het merk verder uitgebouwd kan worden.

Dit is een partnerpagina. De redactie van Elsevier Weekblad is niet verantwoordelijk voor de inhoud.

Video: Winnaar EY Family Business Legacy Award

Op 2 oktober werd Smit & Zoon uitgeroepen tot de winnaar van de EY Family Business Legacy Award 2018. Bekijk hieronder de video.

Lees verder

Video: Transparant over cybersecurity Tony de Bos

Klanten vinden security en privacy belangrijk. Bekijk hieronder de video van Tony Bos, Cybersecurity Lead van EY, die vertelt over nieuwe bedreigingen waar organisaties moeten letten.

Lees verder

Video: John Huiberts EY Entrepreneur Of The Year 2018

Op 2 oktober 2018 werd John Huiberts van IGM Resins in Amsterdam uitgeroepen tot EY Entrepreneur Of The Year. Bekijk hieronder de video.    

Lees verder

Video: EY Next-Gen Academy

Ernst Groenteman, programmadirecteur van de EY Entrepreneur Of The Year, vertelt over de EY Next-Gen Academy. Een internationaal programma voor de ‘Next-Geners’ van familiebedrijven. Bekijk hieronder de video. Bekijk hier wat de ervaring van Enny van de Velden van CCV was met de EY Next-Gen Academy.

Lees verder

Wasserijbedrijf Newasco ruilt het servet in voor het tafellaken

Als conjunctuurongevoelige onderneming veranderde er bij wasserijbedrijf Newasco niet veel. De omzet bleef stromen, de winst was positief. En groeien? Waarom zou je? Maar toen ondernemer Marc Nieuwland over de lange termijn van zijn bedrijf begon na te denken, veranderde alles en ontdekte hij nieuwe groeikansen. Die kansen liggen er voor iedere ondernemer met de … Continued

Lees verder

Marco van Zijverden (EY Entrepreneur Of The Year 2015): Lessen van een winnaar

In 2015 werd Marco van Zijverden, CEO van de Dutch Flower Group (DFG), verkozen tot EY Entrepreneur Of The Year 2015 in de categorie Master. Wat heeft de prijs hem en zijn bedrijf gebracht? En welke lessen kan hij andere ondernemers meegeven? De prijs voor EY Entrepreneur Of The Year 2015 heeft Marco van Zijverden … Continued

Lees verder

Familiebedrijf Smit & Zoon verduurzaamt de leerindustrie voor de achtste generatie

Een gezond en duurzaam familiebedrijf doorgeven aan de achtste generatie. Dat is het doel van Marc Smit (47), huidig eigenaar en zevende in de lijn van opvolgers binnen Smit & Zoon. Zijn bedrijf won dit jaar de EY Family Business Legacy Award. Dit doel indachtig besloot Smit vorig najaar om de steven te wenden. Het … Continued

Lees verder

Goed managen is een ander vak dan ondernemen

Als het op de discipline van management aankomt, scoren Nederlandse bedrijven goed. In een internationale vergelijking door de Rabobank en de Rijksuniversiteit Groningen komt Nederland op de zesde plaats. Toch zit het belang van goed management nog lang niet bij iedere Nederlandse ondernemer tussen de oren. De jury van de EY Entrepeneur Of The Year … Continued

Lees verder

John Huiberts: EY Entrepreneur Of The Year

Op 2 oktober werd hij uitgeroepen tot EY Entrepreneur Of The Year: John Huiberts, oprichter en huidig chairman van uv-lakkenmaker IGM Resins. Een stralende glimlach kwam tevoorschijn, zowel op zijn eigen gezicht als op dat van zijn kinderen. Ondernemer John Huiberts (48) kreeg de prijs dinsdag op het podium van Theater Amsterdam uitgereikt door VNO-NCW-voorzitter … Continued

Lees verder

Finaledag voor de EY Entrepreneur Of The Year

Op dinsdag 2 oktober zijn in Amsterdam de winnaars bekend gemaakt van de EY Entrepreneur Of The Year en de EY Emerging Entrepreneur Of The Year. Bekijk hieronder de aftermovie van de finaledag.

Lees verder

‘Beide winnaars hebben terecht gewonnen’

Op dinsdag 2 oktober wordt bekendgemaakt wie de EY Entrepreneur Of The Year en de EY Emerging Entrepreneur Of The Year zijn geworden. Juryvoorzitter Jan Kees de Jager legt uit hoe de jury die keuze heeft gemaakt. Tijdens de finale worden de namen van de winnaars bekendgemaakt. Acht finalisten zijn in afwachting van het moment … Continued

Lees verder

Hester Le Riche voelde zich verplicht de Tovertafel op de markt te brengen

Hester Le Riche begon in 2009 met een promotieonderzoek aan de TU Delft dat moest leiden tot een product dat ouderen met dementie in beweging kon krijgen. Toen ze dat product, de Tovertafel, had ontwikkeld, was de impact op gebruikers zo groot dat ze de afronding van haar proefschrift even uitstelde. Ze richtte Active Cues … Continued

Lees verder

Daniel de Boer (ProQR): ´Met een nieuwe missie nog meer impact maken´

Toen hij in 2012 ontdekte dat zijn zoon aan taaislijmziekte leed, richtte ICT-ondernemer Daniel de Boer biotechbedrijf ProQR Therapeutics op. Het doel: een medicijn tegen deze ziekte ontwikkelen. Nu er goed werkende medicijnen bestaan, richt ProQR zich op de bestrijding van ernstige genetische ziekten die grote farmaceuten laten liggen. De Boer spreekt erover met Marita … Continued

Lees verder

DEGIRO: goedkoop, gemakkelijk en groeiend

DEGIRO groeit sinds 2013 met 50 procent per jaar. De succesformule van de onlinebroker is eenvoudig: transacties zijn spotgoedkoop waardoor beleggen via DEGIRO zelfs voor particulieren met een klein vermogen toegankelijk is. Het geheime wapen van DEGIRO is het in eigen beheer ontwikkelde automatiseringssysteem, zegt CEO en medeoprichter Niels Klok (42). ‘Geen legacy-software, maar een … Continued

Lees verder

CCV: van pinapparatenleverancier naar aanjager van de cashloze samenleving

Veranderingen die een sector op zijn kop zetten, komen bijna altijd van buiten. Bij familiebedrijf CCV ging het ook zo. Toch was de buitenstaander die de verandering bracht lid van de familie. Na een lange carrière buiten het familiebedrijf stapte Enny van de Velden (57), dochter van de oprichter, aan boord en zette de strategie … Continued

Lees verder

Hoe je groeit buiten je eigen branche

Groeien kunnen ze – deze twee ondernemers. Philippe Vorst (49) doet dat met zijn pizzabedrijf New York Pizza en Jaap Korteweg (56) met de vleesvervangerproducent De Vegetarische Slager. Hun bedrijf vooruitbrengen is voor hen geen kwestie van hetzelfde spelletje opnieuw doen. Nee, groeien doen Vorst en Korteweg door buiten hun eigen marktsegment te kijken. ‘Echte … Continued

Lees verder

Hoe Moyee met blockchain zorgt voor eerlijke koffiehandel

Moyee Coffee combineert idealisme en ondernemerschap, zegt oprichter en directeur Guido van Staveren van Dijk. Deze social enterprise maakt de koffiehandel eerlijker door middel van blockchaintechnologie. Het bracht Moyee een nominatie voor EY Emerging Entrepreneur Of The Year. ‘Een unieke en bijzonder kansrijke technologie’, oordeelt Johan Traa, blockchain technology leader van EY. Een dubbelinterview. Dat … Continued

Lees verder

Jurydag EY Emerging Entrepreneur Of The Year

Bekijk hieronder de aftermovie van de jurydag voor de EY Emerging Entrepreneur Of The Year, op woensdag 5 september in Maarsseveen. Het volledige verslag van de jurydag vindt u hier.

Lees verder

Jurydag EY Entrepreneur Of The Year

Bekijk hieronder de aftermovie van de jurydag voor de EY Entrepreneur Of The Year, op woensdag 5 september in Maarsseveen. Het volledige verslag van de jurydag vindt u hier.

Lees verder

Jury op zoek naar krachtige ondernemers met inspirerende verhalen

Een inspirerend voorbeeld, een krachtige uitvoering, en sterke communicatieve vaardigheden – dat zijn de maatstaven waarlangs de juryleden de genomineerden voor de EY Entrepreneur Of The Year leggen. De Jurydag vond woensdag 5 september in Maarsseveen plaats. Het was weliswaar een regenachtige ochtend aan de Maarsseveense Plassen, maar binnen was de sfeer al vroeg goed. … Continued

Lees verder

Michiel Muller (Picnic): ‘De derde keer wordt het makkelijker’

‘Een droom,’ zo noemt oprichter Michiel Muller (54) de reactie van consumenten op Picnic. Al sinds de lancering in 2015 staan Nederlanders namelijk in de rij om deze app voor gratis onlineboodschappen te proberen. Het bedrijf groeit hierdoor ongekend hard, wat wel betekent dat het keihard werken is om de belofte van Picnic waar te … Continued

Lees verder